گروه : فرهنگی /

شناسه: 3387

29 فروردین 1403 04:05

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

نوروز: نوروز ایرانی در قاب رسانه های عربی

نوروز قدیمی ترین عید ایرانیان است و هر سال با برگزاری آیین ها، آداب و رسوم گوناگونی برگزار می شود. این عید و مراسم آن تنها به مرزهای ایران محدود نیست. بلکه در بسیاری از کشورهایی که در قلمروی فرهنگ ایرانی قرار دارند بین مردم پاس داشته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قابوس نامه به نقل از ایرنا ، رسانه های عربی در گزارش هایی به عید نوروز پرداخته و درباره آداب و رسوم این عید مهم ایرانی نوشته اند. این رسانه ها مراسم و آیین های نوروزی را برای مخاطبان خود در گزارش هایی به تصویر کشیده اند.
رسانه های عربی همچنین در بخشی از گزارش های خود پیام رهبری و رئیس جمهوری و تاکید بر روی موضوع اقتصادی را در کانون توجه قرار دادند.

** آداب و رسوم ایرانیان برای برگزاری جشن های نوروزی
روزنامه های «العربی الجدید» چاپ لندن، «الدیار» لبنان، «هسپرس» مراکش، شبکه خبری «الجزیره» قطر و خبرگزاری رسمی کویت «کونا» آداب و رسوم مردم ایران در جشن های نوروزی را طی روزهای اخیر مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، با آغاز سال 1396 خورشیدی تعطیلات نوروزی هم در ایران به طور رسمی آغاز می شود. این عید مهمترین عید ایرانی ها به شمار می رود و دارای عده ای از آداب و رسوم مرتبط با طبیعیت و اساطیر است که به سالیان دراز بر می گردد.
مردم ایران در زمان های گذشته پیش از عید گیاهانی را می کاشتند تا رشد کند و با آن زیبایی، سرسبزی و برکت افزایش یابد. همچنین آنها بر روی یکدیگر آب می پاشیدند که نماد پاک شدن پیش از آغاز سال جدید بود. اکنون برخی از این آداب و رسوم تغییر کرده، اما هنوز هم محتوای این آداب و رسوم باقی است.
مردم ایران بسیار تمایل دارند که پیش از آغاز سال جدید خانه های خود را تمیز کنند. آنها حتی لباس های نو هم می خرند و وسایل خانه خود را نو می کنند. مردم ایران در آغاز سال به مدت 2 هفته تعطیل هستند و نوروز با آداب و رسوم دیگری پایان می یابد.
در روز سیزدهم فروردین ایرانیان به دامان طبیعت می روند و روز سیزده بدر را در باغ ها و بوستان های سپری می کنند. در این روز هیچ کس در خانه نمی ماند. عید نوروز نزد مردم ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این عید طبق تاریخ و روایت عید بزرگی برای آنان است. طبیعت اثر بزرگی در زندگی روزمره آنان داشته است. عید که آغاز سال مردم ایران است، آغاز تجدید همه چیز در هستی است.
به نوشته روزنامه الدیار، نوروز در اصل نماد جنگ میان نیروهای گمراهی و نور، فضیلت و رذیلت است. در سفره عید نوروز هفت چیز قرار داده می شود که نام همه آنها با حرف (س) آغاز می شود که در ایران به آن هفت سین گفته می شود. اینها عبارتند از سرکه، سیب، سکه، سیر، سبزی، سماق و سمنو که در کنار آنها قرآن، دیوان حافظ و چیزهای دیگری هم در سفره هفت سین قرار داده می شود. همچنین در سفره هفت سین تخم مرغ که نماد حاصلخیزی و تولد، آینه که بیانگر نور و آب که نمایانگر پاکی در زندگی است، قرار داده می شود.
از آداب مشهوری که ایرانی ها در نوروز انجام می دهند بازی با آب یا «آبریزگان » است. فلسفه آن پاکیزی و خوش بینی به بارش باران کافی در سال جدید است.آداب و رسوم عید با خانه تکانه آغاز می شود که در آن اعضای خانواده ها وسائل خانه را تمییز می کنند و اشیاه کهنه را کنار می گذارند. مردم ایران این اعتقاد را دارند که گذاشتن سبزی در منزل می تواند روزی را در سال جدید گسترش دهد و باعث خوشی بینی شود.
عید نوروز از روزگاران قدیم در ایران از جایگاه بالایی برخورده بود و هنوز هم این گونه است. پایبندی شدید به آداب و رسوم های این عید بیانگر اصالت آن است. با آغاز سال جدید شادی، جشن و پایکوی آغاز می شود. مردم ایران به مناسب عید کینه و کدورت های را نسبت به یکدیگر کنار می گذارند و گذشته دردناک را کنار گذاشته و صفحه تازه ای از روابط را در برخورد با دیگران آغاز می کنند.
به نوشته خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، سفر هفت سین نماد مهمی در آداب و رسوم نوروز است که مردم ایران در طول تاریخ نسل به نسل از گذشتگان خود آن را به ارث برده اند. محتوای سفره هفت سین دارای مفاهیم و پیام ویژه است. سیب نماد زیبابی و سلامتی، سیر نماد تندرستی و پویایی، سکه نماد وسعت روزی، سمنو نماد زینت و زیبایی، سنجد نماد سلامتی، سماق نشانه زندگی زیبا است. آینه و شمعدان هم که در سفر گذاشته می شود، نماد نور و روشنایی است. در وسط سفره هفت سین برای طلب وسعت رزق و روزی در سال جدید یک جلد قران هم قرار داده می شود.
به نوشته الجزیره، مردم ایران فرا رسیدن نوروز را که با آغاز فصل بهار و تجدید حیات طبیعت همراه است دارای پیام های مثبتی مانند خوش بینی، دوستی، امید و صلح و آشتی می دانند. این پیام ها از ارزش های اسلامی جدا نیستند.
روزنامه هسپرس نوشت: آنچه باعث شد که عید نوروز جاودانه باشد این است که این عید داری محاسنی است. این عید به ارزش های انسانی و اخلاقی، تقویت و گسترش روابط انسانی، حفظ طبیعیت و توجه به آن، رعایت نظافت و بهداشت عمومی، احترام به حقوق افراد و مناسبات اجتماعی سازنده و بسیاری دیگر از خصوصیات انسانی اصیل تاکید می کند. از این رو عید نوروز بعد انسانی فراگیری به خود گرفت.

** نقشه راه سال 96 از نگاه رهبری و رئیس جمهوری
روزنامه های «الثوره» سوریه و «عمان» چاپ مسقط به پیام های تبریک رهبر انقلاب و رئیس جمهوری اشاره کردند و با اشاره به نام گذاری سال جدید به اقتصادی مقاومتی تولید و اشتغال، موضوع اقتصاد را از نظر رهبری و رئیس جمهوری مهم به شمار آوردند.
روزنامه الثوره نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای سال جدید را سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام گذاری کردند. رهبر انقلاب در تبریک سال نو به ملت ایران بر این مساله تاکید کردند که در سال گذشته ایران شاهد بسیاری از امور مثبت بود. ایشان با اشاره به عزت ملی، نعمت امنیت و دیگر امور تصریح کردند که دشمنان ایران به اقتدار ملت ایران اعتراف کرده اند.
روزنامه عمان نوشت: رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید، این سال را با هدف ایجاد اشتغال و از بین بردن بیکاری سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامید.
به نوشته روزنامه عمان، همچنین «حسن روحانی به مناسبت تبریک سال جدید دستاوردهای اقتصادی دولت را برشمرد و خواستار احترام به حقوق شهروندان شد. روحانی گفت که ما در سال گذشته موفق شدیم تورم را کنترل و رشد اقتصادی را تقویت کنیم. روحانی صلح و همگرایی در منطقه باستانی نوروز را خواسته ملت های میانه رو به شمار آوردند و گفت جهان امروز بیش از گذشته نیاز به امید دارد تا در سایه آن مهر و محبت، عشق و صمیمت و برداری ارج نهاده شود. زیرا مردم از راه داشتن امید و برقراری صلح و آرامش می توانند در برابر کج فهمی ها و تندرویی ها که نتیجه آن تروریسم است، مقابله کنند.

انتهای پیام /*

نویسنده :

نظرات
آرشیو