گروه : اجتماعی /

شناسه: 6286

09 فروردین 1403 22:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛ افزایش ۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۷

حریرچی با اشاره به رشد ۱۱ درصدی بودجه عمومی دولت در سال ۹۷ از افزایش ۹ درصدی بودجه اختصاصی وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به تصویب بودجه نهایی سال 1397 بیان کرد: با تصویب قطعی مجلس شورای اسلامی بودجه عمومی دولت مجموعا 11 درصد رشد دارد و براساس آن کل بودجه اختصاصی وزارت بهداشت در سال پیش رو افزایش 9 درصدی دارد که در این زمینه از مجلس شورای اسلامی سپاسگذاریم.

وی گفت: هرچند در سال پیش رو با وجود افزایش اختصاصی بودجه وزارت بهداشت، در زمینه تامین بودجه های پزشک خانواده مشکلاتی داریم اما با این وجود انتظار می رود با خوش قولی بیمه ها، معوقات همه فعالان این بخش نیز به موقع پرداخت شود.

وی با اشاره به کلیات بودجه سال پیش رو گفت: 1217 هزارمیلیارد تومان کل بودجه تصویب شده سال 97 است که در این میان، 69 درصد بودجه شرکت ها، 24 درصد هزینه های عمومی ،پنج درصد تملک دارایی و سرمایه، چهار درصد درآمد اختصاصی، سه درصد تملک دارایی مالی و منفی پنج درصد به ارقامی که دوباره منظور می‌شوند تعلق دارد و بر این اساس مجموعا 5/5 درصد از کل بودجه کشور به وزارت بهداشت (با هدفمندی و بدون سازمان بیمه سلامت) تعلق گرفته درحالی‌که همین بخش در سال کنونی، 5/4 صدم از بودجه کل کشور را به خود اختصاص داده بود.

تجویز دارو به وسیله افراد غیرپزشک تخلف محسوب می شود

حریرچی ادامه داد: مصرف قند و شکر در میان ایرانیان نسبت به سایر کشور های مشابه 38 درصد و نان و غلات نیز پنج درصد بیش از مقدار توصیه شده در کشورهای مشابه است.

وی ادامه داد: اقدامات و تمهیدات خوبی برای شب چهارشنبه سوری در نظر گرفته شده است و من از همه درخواست می کنم که این رسم دیرینه را به گونه ای برگزار کنند که به خود و دیگران آسیب وارد نکنند.

حریرچی گفت: تجویز دارو به وسیله افراد غیرپزشک تخلف محسوب می شود و مواد مکملی که خارج از چرخه قانونی توزیع می شود، قاچاق محسوب شده و این مواد مکمل تقلبی باعث ضرر و آسیب به افراد و مصرف کنندگان می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در طول دوره اخیر کشور را از خدمات بهداشتی و درمانی و حتی در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی مستقل کرده است، ادامه داد: طی 30 تا 40 سال گذشته پزشک و پرستار از کشورهای هند و بندگلادش وارد می کردیم اما امروزه پزشک و پرستار به دیگر کشورها صادر می کنیم و اقدامات خوبی در زمینه توریست درمانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر تجهیزات پزشکی امروزه در داخل کشور تولید می شود، تاکید کرد: میزان مصرف کالری در بین مردم ایران بیش از مقدار توصیه شده و معمول است، به طوریکه میزان دریافت کالری در شبانه روز در یک زمانی 2 هزار کالری بود که امروزه به سه هزار و 50 کالری رسیده است و زنان حدود 2 هزار کالری در طول روز کالری دریافت می کنند که این اعداد نشان می دهد مردان 40 درصد بیشتر از حد طبیعی کالری دریافت می کنند.

میزان مراجعه ایرانیان به پزشک

حریرچی ادامه داد: هزینه کارگران در بیمارستان های تأمین اجتماعی قبل و بعد از طرح تحول رایگان بوده اما هزینه آنها در بیمارستان های دولتی 37 درصد بوده است که بعد از طرح تحول این میزان به 6 درصد کاهش پیدا کرده است و این مسئله نشان می دهد که پرداختی از جیب کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: میانگین مصرف روغن در ایران 20 درصد بیش از از میزان توصیه شده در کشور های مشابه است و مجموع این الگوی غذایی در کنار کم تحرکی موجب افزایش چشمگیر اضافه وزن و چاقی در کشور شده است.

وی در ادامه با اشاره به تصویب بیمه همگانی و نظام نوین بیمارستانی در سال 74 بیان کرد : از همان زمان در کنار پوشش بیمه ای مردم و اجرای نظام مقیم اداری، طرح پرداخت کارانه ها در بیمارستای دولتی همواره با تاخیر مواجه بوده، به گونه ای که این تاخیر از سه ماه تا 6 الی 18 ماه در 22 سال اخیر بارها مشاهده شده به گونه ای که میانگین آن در همین 20 سال اخیر بازهم به 8 ونیم ماه رسیده بود.

حریرچی با تاکید بر اینکه در واقع تاخیر در پرداخت بیمه ها و خرج از آینده برای کارانه ها مشکل مزمن ما در سیستم وزارت بهداشت و به طور کلی نظام سلامت بوده است، افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت اگرچه در یک دوره ای این تاخیر در پرداخت ها به حدود چهار ماه کاهش یافت ولی دوباره این تاخیر ها در حال نزدیک شدن به همان وضعیت 20 سال پیش است .

وی در ادامه همچنین در زمینه آخرین وضعیت مراجعه به پزشک در ایران، بیان کرد: به طور متوسط هر ایرانی در سال 2 بار به پزشک عمومی مراجعه می کند و 1/87 صدم آنها نیز به متخصص مراجعه می کنند و از هر 1000 نفر مراجعه 118 مورد یک بار بستری در سال را داشته و به طور کلی میانگین مراجعه به پزشک عمومی در ایران کمتر از سایر کشورهاست.

تصادف، سومین عامل مرگ و میر در کشور است

وی با اشاره به اینکه تصادف، سومین عامل مرگ و میر در کشور است، ادامه داد: این موضوع برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

حریرچی ادامه داد: در بحث اعتبار بخشی به بیمارستان ها ایمنی بیمار و تکریم به ارباب رجوع بسیار برای ما اهمیت داشت و برخی از موارد مثل هتلینگ انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کارهای آموزشی خوبی در حوزه اعتباربخشی انجام شده است و به نظرم افرادی که در گروه های پزشکی، پیراپزشکی و یا پرستاری مشغول به فعالیت می شوند باید مردم و جامعه را عمیقا دوست داشته باشند و ما باید در حوزه آموزش آنها را پرورش دهیم.

وی در خصوص افزایش تعرفه های پزشکی و جلسه کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: جلسه ای در روز گذشته برگزار شد، در خصوص نحوه اجرای کتاب تعرفه جدید بود که در شورای عالی بیمه مصوب شده است و شورای عالی بیمه سلامت، سازمان نظام پزشکی را به نمایندگی از دبیرخانه شورا و توافق کلیه سازمان های ذیربط ویرایش بعدی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت را بدون ایجاد بار مالی برای سازمان های بیمه گر، مردم و حتی دولت تدوین و آن را برای بررسی به دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ارسال کرده و وزارت بهداشت منتظر است تا اقدامات نهایی به وسیله سازمان نظام پزشکی انجام شود.

حریرچی در خصوص کیفیت پایین خودروها و گلایه وزیر بهداشت ادامه داد: تصادفات سومین عامل مرگ و میر بوده واصلی ترین سال های از دست رفته عمر با بیماری و یا معلولیت برای جوانان محسوب می شود و خودروسازی به طور مستقیم و غیر مستقیم با حوادث روبرو است و مقوله کیفیت خودورها در نظام سلامت اثرگذار است.

درمانگاه های خیریه یا دولتی در ایام عید تعطیل هستند

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت کار اطلاع رسانی را بر عهده دارد، عنوان کرد: داشتن پیوست سلامت برای پروژه های بزرگ یکی از درخواست های وزارت بهداشت است و این وزارتخانه نمی تواند برای خودروها مجوز صادر کند.

وی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص در همه بیمارستان ها در ایام تعطیلات عید نوروز حضور دارند و ما مشکلی بابت این مسئله نداریم، گفت: نیروی اضافی نیز به اورژانس بیمارستان های سراسر کشور تزریق شده است.

حریرچی اضافه کرد: مشکل اصلی ما در ایام عید این است که مطب ها و درمانگاه های خیریه یا دولتی تعطیل هستند و بیماران سرپایی به اورژانس بیمارستان های دولتی برای درمان مراجعه می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص انتقادات از طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت یک پروژه بزرگ بوده به همین دلیل مخالفانی هم دارد.

تأمین سلامت مردم از اولویت های وزارت بهداشت است

حریرچی با اشاره به اینکه برخی ها فکر می کنند هزینه های طرح تحول سبب افزایش هزینه های سازمان تأمین اجتماعی شده است، گفت: این در حالی بوده که این سازمان ربطی به حقوق کارگران ندارد، متاسفانه برخی انتقادات به طرح تحول وزارت بهداشت سیاسی شده است و افرادی که می خواهند به دولت حمله کنند طرح تحول نظام سلامت را هدف قرار داده و به آن اشاره می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تأمین سلامت مردم از اولویت های وزارت بهداشت است به طوریکه حتی رسول اکرم(ص) و یا برخی از ائمه که منادی اسلام بودند برای درمان خود به پزشک یهودی مراجعه می کردند، آیا ما در این مورد باید بگوییم که این کار یک اقدام غیر اسلامی است؟

وی با اشاره به اینکه طب مانند هر کاری پیشرفت می کند و مسئله مهم این است که عمل کنندگان به آن باید اصول اخلاقی و دینی را رعایت کنند، تاکید کرد: وقتی حضرت امام یا مقام معظم رهبری بیمار می شوند آیا از علم روز دنیا برای درمان استفاده نکردند؟ برخی افراد متاسفانه عمل های جراحی، واکسیناسیون و یا حتی خوردن دارو را که از خاک تشکیل شده را حرام می دانند.

حریرچی ادامه داد: برخی افراد متاسفانه با ادعای طب سنتی و اسلامی بیماران زیادی را به طور رایگان ویزیت می کنند ولی نسخه های عجیبی را تجویز کرده که بین 150 تا 200 هزار تومان هزینه برای بیمار دارد.

باید حرمت دین و عقاید مردم را نگه داریم

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نمی شود کسی ادعای طب سنتی داشته باشد و نسبت به طب مدرن برای بیماران کمتر وقت بگذارد، عنوان کرد: اگر ابن سینا یا راضی در این دوره به دنیا می آمدند از علم روز پزشکی استفاده می کرند؛ اکنون از طب ابن سینا غربی ها هم استفاده می کنند.

وی گفت: باید حرمت دین و عقاید مردم را نگه داریم و من حاضرم در زمینه های علمی با هر فردی مناظره کنم.

حریرچی ادامه داد: امروزه 250 کلینیک ویژه 6هزار و 500 مطب راه اندازی کرده ایم و تعداد پزشکان در بخش دولتی افزایش پیدا کرده است، به طوریکه تعداد پزشکان تمام وقت در بعد از طرح تحول به میزان 50.6 درصد افزایش داشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 2هزار و 500 پزشک کمتر از نیاز روستاییان سراسر کشور در این مناطق مشغول به فعالیت بودند، ادامه داد: وزارت بهداشت بسته ویزیت را افزایش داده است، جهت ارتقای کیفیت و ویزیت همزمان به بیمار کنترل هایی شده است و امروزه خوشبختانه بیش از 50 درصد از تخت ها را بازسازی کرده ایم.

سبد دارو را با وجود افزایش ارز کنترل کرده ایم

حریرچی عنوان کرد: مصرف چربی در یک زمانی باعث بروز بیماری غیرواگیر مثل سکته و مشکلات قلبی می شده است اما امروز مردم ایران متاسفانه 38 درصد بیشتر نیاز بدن از مواد قندی استفاده می کنند و همین مسئله باعث چاق شدن و افزایش میزان ورودی کالری بدن و ذخیره آن تحت عنوان چربی در سلول های اعضای بدن می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایجاد تعادل و تنوع در غذا خوردن برای سلامتی افراد موثر است، ادامه داد: ما سبد دارو را کنترل کرده ایم و این کار با وجود افزایش ارز بوده است، ولی در برخی موارد به دلیل کمیاب شدن ماده اولیه و افزایش هزینه های مبتنی بر نیروی انسانی برخی از هزینه ها بالا رفته است اما در مجموع هزینه سبد دارو افزایش نداشته است.

وی یادآور شد: در مجموع دولت و مصوبه مجلس در خصوص برگشت درآمد 9بیست وهفتم به خزانه تاکید دارد و این مسئله مورد تاکید شورای نگهبان قرار گرفته و باید هزینه درمان بیمه شدگان کارگر سازمان تامین اجتماعی شود و هیچ ربطی به هزینه های وزارت بهداشت، طرح تحول و پزشکان ندارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو