گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8795

09 فروردین 1403 19:48

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون ، در انتظار رای مجمع تشخیص مصلحت نظام است

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان به همراه هفت منطقه آزاد دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و به احتمال زیاد همین هفته در مورد آن رای گیری می‌شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا امان قلیچ شادمهر با گفتو گو با خبر نگاران  گفت: تصویب منطقه آزاد اینچه برون به دو سوم رای ۴۵ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز دارد که امیدواریم این موضوع با رای مثبت اعضای این نهاد به تصویب برسد.

وی با بسیار مهم دانستن نقش منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون برای توسعه اقتصادی گلستان و نیز توسعه روابط اقتصادی این استان با کشورهای آسیای میانه و همچنین ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار در منطقه، افزود: تصویب این منطقه، بزرگترین کمک و هدیه نظام و دولت به مردم گلستان برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و درآمدی آن خواهد بود.

شادمهر با اشاره به رایزنی‌هایش با برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز دیدار با وزیر امور خارجه اضافه کرد: این رایزنی‌ها بیشتر با هدف آگاه کردن اعضای مجمع نسبت به ظرفیت‌های استان گلستان در بخش‌های مختلف از جمله صادرات و نیز بیان مشکلات و عقب ماندگی‌های زیرساختی منطقه انجام شده است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه بیان ظرفیت‌های گلستان و کمبودهای زیرساختی آن برعهده مدیران ارشد استان است اما به سبب اهمیت موضوع منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون همه مسوولان و دلسوزان از جمله نمایندگان مردم بایستی کمک کنند.

شادمهر با یادآوری تصویب لایحه منطقه تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان و در ادامه تصویب آن در شورای عالی مناطق آزاد در خرداد ۹۴ و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی در همان سال، گفت: با گذشت پنج سال و چند بار رفت و برگشت این لایحه که هفت منطقه آزاد دیگر هم به آن اضافه شده، و برخی اختلاف نظرهای کارشناسی که وجود دارد، اکنون لایحه در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است.

وی افزود: براساس اطلاعات به دست آمده قرار است هر یک از هشت منطقه آزاد پیشنهادی به صورت موردی توسط اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و رای گیری شود که این رویه شانس تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون را افزایش داده است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون در توسعه روابط اقتصادی ایران و استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و حتی چین بسیار موثر است.

شادمهر افزود: وجود گمرک اینچه برون و پایانه صادراتی آن، خط ریلی بین المللی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان و فراهم بودن زمینه برای اتصال این خط ریلی به کریدور شمال به جنوب با احداث راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود از جمله ظرفیت‌های موجود گلستان است که درصورت تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، به توسعه اقتصادی این استان شتاب بیشتری خواهد داد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

بر اساس نظر شورای نگبهان و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند ۳ ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.
همچنین در تبصره ۲ ماده واحده اطلاق واگذاری زمین‌های مناطق آزاد تجاری - صنعتی در چارچوب طرح مصوب توسط سازمان منطقه آزاد یا بر اساس تایید کارگروه تعیین‌شده توسط شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی، با اصول ۴۵ و ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.

اکنون در مجمع تشخیص مصلحت ایجاد مناطق آزاد استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی رسیدگی و رای گیری می شود.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو