شناسه: 9561

09 فروردین 1403 21:06

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

منطقه آزاد اینچه برون ظرفیتی در دستان استاندار جدید

در این گزارش به بررسی ظرفیت ها و چالش های حال حاضر منطقه آزاد اینچه برون می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از خبرگزاری مهر؛  راه اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۱۳۹۳ مطرح و در سفر رئیس جمهور وقت به گلستان، اعلام و تصویب شد.

این لایحه پس از کش و قوس‌های فراوان و رفتن چندین باره به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ۱۵ اردیبهشت ماه امسال مصوب شد.

به گفته کارشناسان شکل‌گیری این منطقه آثار فراوانی در رونق تولید و کسب و کار و ایجاد فرصت‌های شغلی داشته و سبب تحول اقتصادی و اجتماعی استان خواهد شد.

با توجه به اینکه گلستان دروازه ورود به آسیای میانه است برای استفاده از پیمان شانگ‌های و اوراسیا، راه اندازی منطقه اینچه برون یک ضرورت است و به توسعه صادرات کمک می‌کند.

با روی کار آمدن دولت جهادی انتظار می‌رود که روند راه‌اندازی این منطقه با انتخاب مدیر توانمند و همراهی استاندار جدید شتاب بیشتری گرفته و این منطقه باراندازی برای صادرات کالا شود.

به گفته حمیدرضا مؤمنی، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی در سفر به گلستان، منطقه آزاد اینچه برون جزو مناطق نسل سوم بوده که باید پیوست اجتماعی و فرهنگی هم برای این منطقه در نظر گرفت و سهم مردم را در آن مشخص کرد.

استاندار گلستان هم معتقد است، منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند سکوی پرش صادرات استان و کشور باشد و بخش عظیمی از تولیدات استان و کشور را به صورت خام یا فرآوری شده به کشورهای آسیای میانه و تحت پیمان اوراسیا ارائه کند.

h302

ایجاد اشتغال با راه اندازی منطقه آزاد

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم در خصوص منطقه آزاد به خبرنگار مهر گفت: منطقه آزاد اینچه برون عقب ماندگی‌های صنعتی گلستان را برطرف کرده و اشتغال را از سنتی به سمت صنعتی سوق می‌دهد.

امیر یوسفی افزود: با توجه به اینکه همسایگان گلستان تولیدکننده بزرگ غلات دنیا هستند، این منطقه می‌تواند محلی برای فرآوری این محصولات باشد.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌ها را در این نقطه ایجاد کرد، گفت: با راه‌اندازی این منطقه صنایع و کارخانجات رشد کرده و با اشتغال‌زایی، سرانه درآمد مردم افزایش می‌یابد.

رفع عقب ماندگی صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: منطقه آزاد اینچه برون مصوب و ابلاغ شده است و باید اساسنامه آن تدوین و یک شرکت برای انجام مطالعات منطقه و اخذ کد گمرکی انتخاب شود تا زیرساخت‌های آن از قبیل آب، برق، گاز و غیره را ارزیابی و تأمین کند.

حسین طلوعیان افزود: همه اینها باید در یک طرح جامع تدوین شده تا بعد از تصویب در مناطق آزاد کشور، به مرحله اجرا برسد.

وی گفت: باید هیئت مدیره منطقه تشکیل و مسئول آن مشخص شود تا برای انجام کارهای اجرایی و زیربنایی منطقه آزاد اقدام کند.

h303

طلوعیان بیان کرد: بندر خشک تجاری هم در جوار منطقه آزاد در حال اجرا است که مسئولیت آن به راه‌آهن واگذار شده و سرمایه گذار در حال ایجاد زیرساخت‌های این بندر است.

وی بیان کرد: احداث این بندر و بارانداز سبب می‌شود تا با توجه به اینکه ریل عریض در منطقه وجود دارد به راحتی مواد اولیه مورد نیاز کشور و صنایعی که استقرار خواهد یافت، فراهم شود.

طلوعیان با بیان اینکه منطقه پتانسیل خوبی برای واردات مواد معدنی دارد، گفت: بخش عمده‌ای از زغال سنگ از این محور وارد می‌شود و با توجه به اینکه کشور قزاقستان مواد معدنی زیادی دارد این منطقه می‌تواند باراندازی برای ذخیره و واردات این مواد و فرآوری و صادرات از این محل به کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین و هند باشد.

وی اضافه کرد: منطقه لجستیک به استقرار واحدهای صنعتی در منطقه آزاد هم کمک می‌کند.

طلوعیان با اشاره به مزیت‌های منطقه آزاد، گفت: مناطق آزاد مزایای زیادی دارند و ورود مواد اولیه به آن‌ها از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار است و همچنین معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای قانون کار هم وجود دارد لذا جاذبه‌هایی به لحاظ تولید و صادرات دارند.

وی افزود: راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون به تولید، فرآوری و صادرات کمک کرده و سبب رشد بازرگانی و توسعه صنعتی استان خواهد شد و عقب ماندگی‌های صنعتی استان را هم کمرنگ خواهد کرد.

h304
منطقه لجستیک و آزاد مکمل هم هستند

در جوار منطقه آزاد، مرکز لجستیک هم در زمینی به مساحت ۵۳۸ هکتار در حال شکل‌گیری است که مدیریت آن با راه آهن است لذا در این راستا با مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفتگو کردیم، محسن اعتماد به خبرنگار مهر گفت: منطقه آزاد و لجستیک مکمل خوبی برای هم بوده و سبب توسعه صادرات و اقتصاد و شکوفایی استان و ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی افزود: در منطقه لجستیک که کمیسیون ماده ۶۹ آن را تأیید و کمیسیون لوایح آن را به ما واگذار کرده، زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و مراودات با کشورهای cis در حال گسترش است.

اعتماد با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه اینچه برون آینده خوبی برای استان پیش‌بینی می‌شود، گفت: اگر مرکز لجستیک در دل منطقه آزاد باشد یا در کنار آن شرح وظایف و نقش‌های آن متفاوت است.

وی اضافه کرد: طرح منطقه لجستیک در کمیته فنی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور به عنوان یک نقشه راه مصوب شده است.

اعتماد ادامه داد: در این منطقه، مناطق و زیرساخت‌های ریلی، محوطه تخلیه و بارگیری، ایجاد آبراهه برای رفع مشکلات سیلاب، انبار و سوله و غیره ایجاد یا در حال راه اندازی و خطوط ریلی نرمال و عریض توسعه یافته پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: با توسعه زیرساخت‌ها، اقبال سرمایه‌گذاران به این منطقه بیشتر شد و هم اکنون در حال انعقاد قرارداد با دو سرمایه گذار هستیم که مجوز آن از هیئت مدیره راه‌آهن کشور اخذ شده است.

اعتماد گفت: پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۴۵۰ هزار تن بار به صورت ریلی از استان صادر شود که ۲۰۰ نفر در حال حاضر مشغول به فعالیت بوده و تا پایان سال این رقم بیشتر خواهد شد.

h305

وی با بیان اینکه به ازای هر هزار تن صادرات یک نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود، افزود: همچنین در دل منطقه لجستیک، منطقه‌ای برای زون صنعتی و صنایع تبدیلی پیش‌بینی شده که برای آن متقاضی سرمایه‌گذاری داریم و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده بالغ بر ۲۰۰ نفر مشغول به فعالیت شوند.

انتخاب مدیر توانمند برای منطقه آزاد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در خصوص اهمیت منطقه آزاد و اقداماتی که باید انجام شود به خبرنگار مهر گفت: یکی از اولویت‌های مجمع نمایندگان از زمان شکل‌گیری، تلاش برای کسب مجوز این پروژه بزرگ و تحول آفرین بود که با همکاری استاندار گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد.

غلامرضا منتظری افزود: آنچه که هم اکنون حائز اهمیت است انتخاب یک مدیر توانمند و با تجربه بوده زیرا پایه‌گذاری این منطقه نیاز به تجارب مؤثر دارد.

وی بیان کرد: منطقه اینچه برون با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد اگر درست مدیریت شود از نمونه‌های موفق کشور خواهد شد زیرا دسترسی‌های خوب مانند راه آهن، فرودگاه و مجاورت با مرز داشته و همچنین برخلاف سایر مناطق اراضی حاصلخیز را از بین نمی‌برد و احیاکننده بیابان‌های منطقه هم خواهد بود.

منتظری گفت: استاندار جدید باید انتخاب یک مدیر توانمند را سرلوحه کار خود قرار داده و صحبت‌های اولیه با وزیر اقتصاد برای انتخاب چنین مدیری انجام شده و قول‌هایی را هم به ما داده‌اند.

h306

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی که از مناطق آزاد سراسر کشور انجام شده، عمدتاً این است که این مناطق صرفاً به یک مجموعه وارداتی تبدیل شده‌اند و ما تعهد کرده‌ایم که به این سمت حرکت نکنیم و «صادرات» محور اصلی این مجموعه باشد.

منتظری افزود: استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی که از نیازهای استان محسوب می‌شود باید مورد اولویت منطقه آزاد قرار گیرد.

وی گفت: مسأله بعد آماده شدن زیرساخت‌های آب، برق، گاز و غیره برای ورود سرمایه گذار است که در این راستا گام‌هایی برداشته شده و باید تکمیل شود.

منتظری با بیان این‌که باید شرایط حضور سرمایه گذار توانمند داخلی و خارجی را فراهم کنیم، افزود: منطقه آزاد زمینه توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان را فراهم کرده و مزیتی بزرگ برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

وی نزدیکی به دریای خزر را از دیگر مزیت‌های این منطقه برشمرد و گفت: باید مدیریت منطقه تعیین، نقشه راه ترسیم، سرمایه‌گذار دعوت و زیرساخت‌ها فراهم شود و گام‌های بعدی را محکم‌تر برداریم.

بعد از تصویب منطقه آزاد تجاری– صنعتی اینچه برون، فعالان اقتصادی چشم انتظار ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه بوده تا مسیر حرکت توسعه صنعتی، تجاری و اقتصادی شتاب بیشتری بگیرد و گلستان به دالان توسعه صادرات کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/




نویسنده :

نظرات
آرشیو