گروه : اجتماعی /

شناسه: 5716

01 اردیبهشت 1403 09:18

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ضعف شدید مدیریت حوزه روابط کار اداره کل/ لزوم ترمیم روابط کار با کارشناسان خبره

از وظایف اصلی حوزه روابط کار صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار است که با برسی های به عمل آمده مشخص شده عدم نظارت کافی و اهتمام جدی در این زمینه باعث بروز اختلافات جدی بین کارفرما و کارگر شده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گلستان ما ، یکی از دلایل نارضایتی های موجود در کشور تعطیلی برخی کارخانجات و موسسات کارگری است که بعضا تعطیل شده و یا با بخشی از ظرفیت خود کار می کنند که قربانی اصلی این روند کارگران و خانواده های آنها می باشند .

هزینه های جاری و گران شدن برخی اقلام مصرفی و انرژی باعث شده تا در وضعیت موجود فرآیند تعدیل نیرو و اخراج برخی کارگران که ممکن است سالها سابقه کار داشته باشند ، در دستور کار مدیر کارخانه قرار بگیرد .

در چنین شرایطی که کارگران شرایط سختی را می گذرانند و هر روز خبر ورشکستگی ، اخراج ، تعدیل نیرو و شکایت از کارفرما در اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مطرح می شود ، سوال اساسی اینست که نقش معاونت حوزه روابط کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان چیست ؟

نکته کلیدی که این روزها با توجه به تجمعات روی داده شده به آن نیازمندیم مدیریت صحیح در عرصه های اجتماعی خصوصا کارگری است و در این حوزه یکی از مدیریت هایی که باید تصمیم گیر و تصمیم ساز باشد و نقش آن حساسیت ویژه ای دارد ، حوزه روابط کار است .

یکی از راهبردهای اصلی کشور برای خروج از وضعیت فعلی ، اشتغالزایی است و بودجه فراوانی هم برای اینکار تخصیص داده شده اما باید بپذیریم که باید ابتدا همین اشتغال موجود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که به دلیل عدم حمایت مالی و افزایش هزینه های جاری کارگران اخراج شوند .

از وظایف اصلی حوزه روابط کار صیانت از نیروی کار و تنظیم روابط کار است که با برسی های به عمل آمده مشخص شده عدم نظارت کافی و اهتمام جدی در این زمینه باعث بروز اختلافات جدی بین کارفرما و کارگر شده است که نتیجه آن عدم پرداخت مطالبات قانونی کارگران و حقوق معوقه آنها و عدم اجرای ماده 148 قانون کار و سایر موارد شده است .

حوزه روابط کار با ورود به این دو مسئولیت می تواند موجب کاهش اختلافات کارگری و کار فرمایی و اجرای قوانین و مقررات قانون کار را فراهم نماید و لی با توجه به افزایش اخراج و عدم اجرای مقررات قانون کار در واحدها حکایت از عدم اجرای وظایف در حوزه روابط کار می باشد .

این روزها اداره کار محل رجوع کارگران برای شکایت از کارفرما و دریافت بیمه بیکاری می باشد ، در حالیکه دولت چقدر بودجه دارد تا برای بیمه بیکاری بدهد ، اگر نظارت های حوزه روابط کار و نقش میانجی کارفرما و کارگر به درستی اجرا شود از میزان چالش ها در این بخش کاسته خواهد شد .

حتما باید نظارتها دلسوزانه بوده و از سر رفع مسئولیت بوده و زد و بندی در ان نباشد ، ناظر باید قراردادها را چک کند و نگذارد حقوق کارگران ضایع شود ، اگر ما بتوانیم همین اشتغال موجود را حفظ کنیم مشکلات زیادی حل می شود .

در همین راستا در ماههای اخیر بود که وقتی ناظران به معدن زغال سنگ مینودشت رفتند کارگران به دلیل اینکه این همه نظارت و بازرسی تاکنون تاثیری در روند مطالباتشان نداشته از حضورشان ممانعت کردند و این ناظران نیز در تلافی این کار دستور تعطیلی این مکان را دادند که بیش از 113 نفر بیکار شدند .

اگر این اداره کل لجبازی نمی کرد و از روی احساسات تصمیم نمی گرفت ، مدیر کل و معاون آن مجبور نبود در یک جلسه مهم به مسئولین استانی پاسخگو باشد لذا حوزه روابط کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیازمند ترمیم جدی و کارشناس خبره دارد تا بتواند از عهده مسئولیت های خطیر این حوزه بر آید .

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو