گروه : سیاسی /

شناسه: 7028

10 فروردین 1403 11:52

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رویترز گزارش داد؛ اروپایی‌ها با نگرانی نشست سران آمریکا و روسیه را پیگیری می‌کنند

اروپایی‌ها نگرانند دیدار ترامپ و پوتین با یکدیگر موجب نزدیک شدن آمریکا و روسیه و پایان همبستگی واشنگتن با اتحادیه اروپا شود.

به گزارش قابوس نامه به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز نوشت اروپایی‌ها با دقت نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه را پیگیری می‌کنند.

در این مطلب آمده است: پس از چند ماه ابراز لطف و محبت از راه دور، سرانجام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نخستین نشست خود را روز دوشنبه در هلسینکی، پایتخت فنلاند، برگزار می‌کنند. این دیدار خطری بالقوه برای ترامپ و یک پیروزی ژئوپلتیک برای پوتین محسوب می‌شود.

واشنگتن و مسکو هیچ یک انتظار پیشرفت عمده‌ای را از این مذاکرات ندارند. قرار است این نشست در وهله نخست اجازه دهد پوتین و ترامپ سخنان دوستانه‌ای رد و بدل و برای از سرگیری روابط میان آمریکا و روسیه توافق کنند.

شاید پوتین و ترامپ در مورد بازگشت دیپلمات‌های اخراج شده در ارتباط با تلاش برای «ترور» سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه، در ماه مارس، توافق کنند. واشنگتن دستور اخراج شصت دیپلمات روس و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل را داده بود. روسیه نیز با اخراج شمار بی‌سابقه‌ای از دیپلمات‌های آمریکایی و بستن سرکنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ این اقدام را تلافی کرد.

رویترز نوشت: هر دو طرف بر اهمیت این دیدار واقف هستند. ترامپ اعلام کرد با انتظارات بسیار اندکی به هلسینکی سفر می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه راشاتودی اعلام کرد اگر در این نشست توافقی برای باز شدن خطوط ارتباطی میان دو کشور -که در همه زمینه‌ها قطع شده است- حاصل شود، از دیدگاه روسیه این نشست یک موفقیت خواهد بود.

از دیدگاه روسیه حتی برگزاری این نشست هم یک پیروزی ژئوپلتیک برای ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود؛ زیرا این نشست نشان می‌دهد که واشنگتن مسکو را به عنوان قدرتی بزرگ به رسمیت می‌شناسد که باید منافعش را در نظر گرفت. از دیدگاه کرملین برگزاری این نشست تایید می‌کند که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه شکست خورده است.

با این حال، برای دونالد ترامپ این دیدار در حوزه سیاست‌های داخلی خطرناک محسوب می‌شود. این در حالی است که رابرت مولر، بازرس ویژه آمریکا در مورد اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، و وجود ارتباط احتمالی میان اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با مسکو تحقیق می‌کند.

این نشست در حالی برگزاری می‌شود که سه روز قبل دادگستری آمریکا دوازده تن از اعضای دستگاه اطلاعاتی روسیه را به هک کردن سیستم رایانه‌ای هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 متهم کرد. ترامپ که پیش از آن تحقیقات مولر را برای روابط با روسیه مضر می‌دانست روز جمعه وعده داد این مسئله را به طور جدی در دیدار با پوتین مطرح خواهد کرد.

آندری کورتونوف -تحلیلگر سیاسی روس- می‌گوید خطرات سیاسی این دیدار برای پوتین بسیار کمتر از ترامپ است. پوتین چیز زیادی از دست نمی‌دهد و در مقابل دستاورد‌های بیشتری خواهد داشت؛ زیرا وی با مخالفان داخلی رو به رو نیست و همانند ترامپ هم هدف تحقیقات دستگاه قضایی نیست.

متحدان آمریکا و سیاستمداران این کشور در مورد آنچه ترامپ ممکن است در این دیدار بگوید یا امتیازاتی که ممکن است اعطا کند نگران هستند. ترامپ یک هفته را در اروپا گذرانده و اتحادیه اروپا را به عنوان دشمن آمریکا معرفی کرده است، از متحدان خود در ناتو انتقاد کرد و در مورد اهمیت روابط میان واشنگتن و لندن نیز تردید‌هایی ایجاد کرد. اروپایی‌ها نگرانند که آمریکا با نزدیک شدن به روسیه به همبستگی خود با آن‌ها پایان دهد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو