گروه : اخبار ایران /

شناسه: 5193

09 فروردین 1403 15:24

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

راهکارهای مقابله با تشکیل "اسرائیل جدید"

تشکیل "اسرائیل جدید" در منطقه چند ماهی است که سران همه‌ی کشورها را نگران کرده و به نظر می‌رسد عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب توسط کشورهای منطقه و دولتمردان کشورمان می‌تواند راهگشای مشکل به وجود آمده در خاورمیانه باشد و از ایجاد یک بحران جلوگیری کند.

 به گزارش قابوس نامه :چندی است که اخبار مربوط به جدایی اقلیم کردستان عراق و همه‌پرسی این اقلیم به مهم‌ترین خط خبری رسانه‌های بین المللی تبدیل شد و مسئولان کشورهای مختلف منطقه و حتی برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی در این باره اظهارنظرهای گوناگونی داشتند.

از مهم‌ترین رخدادها و دیدارهای سیاسی این ایام می‌توان به سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به کشورمان و دیدار او با رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی اشاره کرد؛ کارشناسان مسائل بین الملل این سفر اردوغان به ایران و تذکرات راهبردی رهبر انقلاب را بسیار مهم قلمداد کردند و از حل بحران در حال شکل‌گیری با عمل به دستورات رهبر انقلاب سخن گفتند.

تشکیل "اسرائیل جدید" در منطقه

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اردوغان رئیس جمهوری کشور ترکیه فرمودند: آمریکا و قدرت‌های خارجی، غیرقابل اعتماد و به‌دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه هستند.

ایشان در ادامه، برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده‌ی آن، خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت این اقدام برای همسایگان، تأکید کردند: ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به‌صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای مشغول‌سازی ایران و ترکیه و دور کردن دو کشور از مسائل مهم منطقه، افزودند: قدرت‌های خارجی و به‌ویژه رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه و به‌وجود آوردن وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند.

ایشان تأکید کردند: باید با نگاهی بلندمدت و راهبردی به قضایای اخیر، تصمیمات جدی و سریع گرفت و در قالب اقدام واحد، با این موضوع مقابله کرد.

اقداماتی که کشورهای منطقه می‌توانند برای مقابله با "اسرائیل جدید" انجام دهند

سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اقدام واحد در مقابل تشکیل "اسرائیل جدید" در منطقه اظهار داشت: کشورهای منقطه در راستای اقدام واحد علیه تشکیل "اسرائیل جدید" باید سلسله اقداماتی را انجام دهند و در گام اول همه‌ی کشورهای منطقه باید همکاری خود با دولت عراق را برای حفظ تمامیت ارضی گسترش دهند.

وی افزود: حفظ تمامیت ارضی کشورها مسئله‌ای است که در منشور سازمان ملل متحد مطرح شده و کشورها موظف هستند که به یکدیگر در این راستا کمک کنند، لذا این کار باید جزو برنامه راهبردی ایران، ترکیه و سوریه باشد تا عراق بتواند تمامیت ارضی خود را حفظ کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سه کشور ایران، ترکیه و سوریه باید با یکدیگر متحد شوند تا هر کمکی که دولت عراق برای حفظ تمامیت ارضی نیاز داشت به او برسانند، چرا که این مسئله یک اصل بین المللی است همه‌ی کشورها در این راستا به یکدیگر کمک می‌کنند.

قنادباشی ادامه داد: دومین گامی که کشورهای منطقه باید انجام دهند "روشنگری" است؛ دولت‌ها باید دیپلماسی عمومی خود را با ساخت فیلم و نمایش و تقویت برنامه‌های کُرد زبان فعال کنند و این پیام را به ملت کُرد برسانند که تشکیل اقلیم کردستان مستقل به زیان آن‌ها است و سرنوشت آن‌ها را به اسرائیلی‌ها پیوند می‌زند.

وی عنوان کرد: تشکیل این اقلیم همچنین سایر اقوام را تحریک می‌کند که علیه آن‌ها دست به اقدامات مختلف نظامی بزنند و تا مدت‌ها امنیت اقلیم کردستان را خطر مواجه می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: آمادگی و حفظ توانمندی‌های همه جانبه تبلیغاتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی برای مقابله در مراحل بعدی است و این می‌تواند ضمانتی باشد برای حفظ تمامیت ارضی عراق و البته در این میان روابط اقتصادی مشترک برای جلوگیری از پیاده‌سازی طرح‌های رژیم صهیونیستی در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

قنادباشی گفت: دولت‌های منطقه باید متن پیش‌نویس قطعنامه‌های محکومیت این اقدام را آماده کنند و ضمن حمایت از یکدیگر این مسئله را در محافل بین المللی هم مطرح کنند و یکی از این سه کشور با درخواست برگزاری کنفراس فوق‌العاده باید زمینه‌های محکومیت این همه‌پرسی را فراهم کنند.

سخنان رهبری توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا را برای تجزیه عراق عقیم می‌کند

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفتگویی، در خصوص دیدار اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با مقام معظم رهبری و سخنان معظم له پیرامون آنکه ایران و ترکیه در مقابله با مسئله همه پرسی در کردستان باید هر اقدام ممکن را انجام دهند، گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری در حفظ تمامیت ارضی عراق و حفظ قانون اساسی این کشور سازنده، موثر و متعهدانه بود.

وی تصریح کرد: بلاشک سخنان رهبری به اهمیت منطقه در مقابله با توطئه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی کمک و آن‌ها را عقیم خواهد کرد.

مشاور وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در روند شرایط فعلی در منطقه و برگزاری همه پرسی در کردستان عراق همکاری سه کشور ایران، ترکیه و عراق از اهمیت ویژه و شایان توجهی برخوردار است، گفت: این سه کشور منافذ اصلی ورود و خروج کالا به کردستان عراق هستند و در نتیجه بسیار تعیین کننده در منطقه و سرنوشت کردستان خواهند بود.

شیخ الاسلام تصریح کرد: سرنوشت کردستان با دنیای خارج به طور واقعی از طریق تجارت، داد و ستد و رفت و آمد با دو کشور ایران و ترکیه حاصل می‌شود و کرد‌ها بدون ارتباط با همسایگان خود کشوری محصور در خشکی و بدون آینده خواهند شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همکاری سه کشور همسایه در منطقه خنثی کننده توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

تشکیل "اسرائیل جدید" در منطقه چند ماهی است که سران همه‌ی کشورها را نگران کرده و به نظر می‌رسد عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب توسط کشورهای منطقه و دولتمردان کشورمان می‌تواند راهگشای مشکل به وجود آمده در خاورمیانه باشد و از ایجاد یک بحران جلوگیری کند.

نویسنده :

نظرات
آرشیو