گروه : اجتماعی /

شناسه: 6131

31 فروردین 1403 20:37

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

جهانگیری مطرح کرد؛ نقش مهم کانون وکلا در توسعه کشور/ با رونق اقتصادی می‌توانیم چالش‌های موجود را حل کنیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: کانون وکلا مانند سازمان های مردم نهاد با دانش و ظرفیتی که دارد می تواند در توسعه کشور نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد مانند کانون وکلا که عمر طولانی دارند از یک انباشت تجربه گران قیمتی برخوردار هستند که در کنار دانشی که دارند می‌توانند در پیشرفت و توسعه کشور نقش سرنوشت سازی داشته باشند، به ویژه برای کشوری مانند ایران که در مسیر توسعه قرار گرفته است و در این مسیر مشکلاتی زیادی دارد و بر همه نجنگان واجب است که در این راه و رفع مشکلات آن کمک کنند.

وی افزود: امروز ما با چالش هایی روبه رو هستیم. ما می خواهیم مردم زندگی خوبی داشته باشند و وضع اقتصادی رونق پیدا کند و آزادی های سیاسی مردم در چهارچوب قوانین را مستقر کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: بخش خصوصی داخلی و خارجی باید احساس کند مال، اعتبار و آبرویش در این کشور در امنیت قرار دارد.

وی تصریح کرد: چرا جذب مستقیم سرمایه‌گذرای خارجی در کشور ما پایین است؟ باید کاری کنیم که امنیت مردم و سرمایه‌گذار در کشور در بالاترین سطح ممکن باشد.
جهانگیری اضافه کرد: ایران بهترین شرایط را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. گیر مسائل اقتصادی مردم به مواردی است که باید اتفاق بیفتد؛ یکی از این موارد حاکمیت قانون است. قوانین ممکن است نواقصی داشته باشد، چه گروهی بهتر از حقوقدانان می‌توانند با نقد قوانین و عملکردها می‌توانیم در مسیر درست قرار بگیریم.

وی گفت:برخی قوانین مادر کشور مربوط به 80الی90 سال قبل است. وقتی در دولت می‌خواهیم تغییر بدهیم خیلی از دلسوزان می‌گویند تو را به خدا دست نزنید. هروقت خواستیم به قانون تجارت دست بزنیم گفتند دست نزنید که بدتر می‌شود.

وی با اشاره به حق دفاع گفت: حق دفاع بدون حضور وکیل، به طور مناسب انجام نمی‌شود و وکیل از مهم‌ترین مولفه‌های حق دفاع است و مردم در انتخاب وکیل‌شان باید آزاد و وکیل باید در دفاع از موکل خود باید از آزادی و امنیت کامل برخوردار باشد

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید بر این که حق دفاع از مهمترین حقوق یک ملت است و بدون حضور وکیل دفاع مناسبی از انسان انجام نمی‌شود، به نقش وکلا جامعه اشاره کرد و گفت: وکیل از مهمترین مولفه‌های حق دفاع است و بدون تردید باید در همه مراحل حضور داشته باشد. مردم باید در انتخاب وکیل آزاد باشند و وکیل نیز باید در ارائه نظر و دفاع خود از موکلش از آزادی و امنیت کاملی برخوردار باشد.

جهانگیری با بیان این که سرمایه‌گذار خارجی به اعتبار قانون و نظام قضایی و وکالت ما سرمایه خود را به کشور می‌آورد، اظهار کرد: باید حق دفاع و آزادی و استقلال وکیل را به نمایش بگذاریم و به دنیا جایگاه خود در این زمینه را نشان دهیم. در آموزه‌های دینی و همچنین تمدن ایران، قاضی شخصیتی مهم و جایگاهی والا دارد و قواعد موضوعه در کشور ما نیز شأن و جایگاه وکیل و قاضی را همتا می‌داند. وکلا باید باور داشته باشند که هم‌شأن قضات هستند یعنی هم امنیت و آزادی و هم استقلال دارد تا بتواند تصمیمی حقوقی اتخاذ کند.

وی با اشاره به امضای لایحه استقلال کانون وکلا توسط دکتر مصدق نخست‌وزیر وقت در ۶۵ سال قبل تاکید کرد: ما حتما باید در این دستاورد چیزی اضافه کنیم. در این زمینه دولت متوجه دغدغه‌های وکلا می‌شود اما از آنجایی که فکر می‌کنم هیچ مشکلی وجود ندارد که با گفت‌وگو و تعامل حل نشود، معتقدم وکلا می‌توانند خواسته‌های خود را با تعامل با دولت، مجلس و قوه قضاییه برطرف نمایند.

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: از طرف دولت اطمینان می‌دهم که دولت در زمینه رفع دغدغه‌های وکلا کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو