گروه : اجتماعی /

شناسه: 8356

29 اسفند 1402 13:55

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

خوراکی‌هایی که شما را در برابر بیماری شایع فصل سرما بیمه می‌کند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد با تقویت سیستم ایمنی بدن خود می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های شایع در فصل سرما در امان بمانند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن رعایت تعادل و تنوع در رژیم غذایی ضروری است؛ به عبارتی فرد برای اینکه سیستم ایمنی قوی داشته باشد، باید از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کند و ورزش منظم داشته باشد.

او بیان کرد: یکی از ویتامین‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C است که در سبزی‌ها و میوه‌های تازه یافت می‌شود. سبزی‌ها و میوه‌ها هرچه تازه‌تر تهیه و زودتر مصرف شوند، ویتامین C موجود در آن‌ها بیشتر است. از دیگر ویتامین‌های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین E است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، از تخریب غشای سلولی جلوگیری می‌کند و در کنترل بیماری‌ها، پیشگیری از ابتلا به آن‌ها و کاهش التهابات بدن بسیار موثر است.

منابع سرشار از ویتامین E

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره منابع سرشار از ویتامین E افزود: از منابع سرشار از ویتامین E می‌توان به انواع آجیل‌ها مانند تخمه، پسته، بادام، فندق و روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن آفتابگردان اشاره کرد.

10795185 388

جوزدانی تاکید کرد: ویتامین‌های B۶ و B۹ (اسید فولیک) هم در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند. ویتامین B۶ در واکنش‌های درون سلولی نقش دارد و از این جهت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این ویتامین در انواع گوشت‌ها مانند گوشت مرغ و ماهی، موز، نخود فرنگی، سیب‌زمینی و میوه‌ها و سبزی‌های مختلف به وفور یافت می‌شود. اسید فولیک علاوه بر اینکه در واکنش‌های درون سلولی نقش دارد، در خونسازی هم موثر است. از منابع سرشار از اسید فولیک می‌توان به سبزی‌های برگ سبز، میوه‌های تازه و مواد غذایی غنی شده با اسید فولیک اشاره کرد.

10795184 553

او تصریح کرد: روی و آهن هم در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارند که روی در گوشت و لبنیات به وفور یافت می‌شود. آهن موجود در منابع حیوانی مانند گوشت هم، آهن هِم (آهن ۲ ظرفیتی) است که بدن آن را در مقایسه با آهن موجود در گیاهان (آهن سه ظرفیتی) راحت‌تر جذب می‌کند.

10795182 824

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: ویتامین A به شکل پیش ماده ویتامین A مانند بتاکاروتن در سبزی‌هایی مانند اسفناج، شلغم، هویج و کدو حلوایی یافت می‌شوند که بتاکاروتن موجود در این سبزی‌ها زمانی برای بدن قابل جذب هستند که آن‌ها به شکل پخته مصرف شوند. ویتامین D هم یکی دیگر از ویتامین‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است که در فصل سرما به علت کمتر بودن نور خورشید، کمبود آن بیشتر احساس می‌شود. از منابع سرشار از ویتامین D می‌توان به لبنیات غنی شده با این ویتامین اشاره کرد.

جوزدانی اظهار کرد: سلنیوم هم از مواد معدنی مهم در تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ماده معدنی در منابعی مانند ماهی، سیر، کلم بروکلی و گردو وجود دارد.

او یادآوری کرد: کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو