گروه : سیاسی /

شناسه: 6751

10 فروردین 1403 15:52

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روحانی در نشست مشترک با رئیس جمهور سریلانکا: منافع‌مان تضمین شود، برجام باقی خواهد ماند

رئیس جمهور گفت: اگر 5 کشور دیگر منافع جمهوری اسلامی را در برجام تضمین کنند، این توافق علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بعد از امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا، با تأکید بر اینکه اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است،گفت: ما بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی در هرگونه توافقی که حضور یافته و آن را امضاء کرده به تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

رئیس قوه مجریه افزود: بسیار متأسف هستیم که یکی از کشورهای 1+5 در توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تأئید سازمان ملل هم قرار گرفته، نقض شده است و آمریکا اعلام کرده که از این توافق خارج می‌شود، این به معنی زیرپا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: در صورتی که 5 کشور دیگری که در این توافق با ما همراه بودند به تعهدات خود عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین دهند که منافع جمهوری اسلامی با ادامه برجام محقق خواهد شد، این توافق علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

روحانی با اشاره به مبارزه کشورمان با تروریسم، افزود: مبارزه با تروریسم مورد تأکید دو کشور است، جمهوری اسلامی همانطور که در عراق به مردم و دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم کمک کرد و خوشبختانه دیروز شاهد برگزاری انتخابات آزاد در عراق بودیم و همچنین کمک‌هایی که به مردم سوریه و دولت آن در مبارزه با تروریسم کرده همچنان برای مبارزه با تروریسم آماده یاری دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان درباره جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین تصریح کرد: جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و به ویژه مردم فلسطین را که 70 سال از آن می‌گذرد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم که همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم حمایت و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشحالم که امروز میزبان هیئت عالی‌رتبه سریلانکایی به ریاست رئیس جمهور این کشور هستیم.

روحانی با بیان اینکه روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش بر می‌گردد، افزود: دهها سال است که دو دولت روابط سیاسی و روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی برای روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر از این ظرفیت‌ها به اندازه کافی استفاده نشده است.

رئیس قوه مجریه گفت: موضوع فروش نفت خام ایران به سریلانکا، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی از جمله مسائلی بودند که در مباحث امروز به آن توجه کردیم.

وی تصریح کرد: ایران تجربه ساخت سد و "نیروگاه اوما اویا" و برق‌رسانی به روستاهای سریلانکا را داشته و آماده است تا پروژه سد و نیروگاه را به اتمام برساند و در زمینه برق‌رسانی فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

روحانی اظهار کرد: خدمات دیگر از قبیل راه‌آهن، ساخت و توسعه پالایشگاه‌های فعلی جزء تفاهمات و توافقات مذاکرات امروز بود.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: امیدوارم در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، خدمات فنی و مهندسی که امروز درباره آن بحث کردیم در کمیسیون مشترک دوازدهم که به زودی در تهران تشکیل می‌شود، مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی از جمله در زمینه پزشکی و صادرات دارو از ایران به سریلانکا بحث و گفت‌وگو کردیم.

وی بیان کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و جاذبه‌های فراوان گردشگری در سریلانکا امیدواریم رفت و آمد مردم با پرواز مستقیم میان تهران و کلمبو تسهیل شود.

روحانی اضافه کرد: همکاری دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، بین‌المللی و همچنین حمایت‌های دو کشور از یکدیگر مورد تأکید بود که این روند ادامه خواهد یافت.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: خوشبختانه دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نظرات بسیار نزدیکی بهم دارند و امیدواریم مشارکت دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله در جنبش عدم تعهد و همچنین اجلاس‌های آسیایی همچون گذشته ادامه پیدا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای سفر رئیس جمهور سریلانکا و هیئت همراه به تهران اهمیت قائلیم، گفت: امیدواریم این سفر سرآغازی برای تحرک بیشتر در توسعه روابط دو کشور باشد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو