گروه : سیاسی /

شناسه: 7336

09 فروردین 1403 20:04

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

کریمی‌قدوسی: با FATF مشکلات حل نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سوال ما از نمایندگان دولت در جلسه هفته گذشته کمیسیون این بود که شما ضمانت می‌دهید که اگر FATF تصویب شد، مشکلات پولی و بانکی کشور حل شود؟! برای اولین بار همگی این افراد گفتند که خیر ما ضمانت نمی‌کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد.
کریمی‌قدوسی: با FATF مشکلات حل نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملیبه گزارش افکارنیوز، و سیاست خارجی مجلس گفت: سوال ما از نمایندگان دولت در جلسه هفته گذشته کمیسیون این بود که شما ضمانت می‌دهید که اگر FATF تصویب شد، مشکلات پولی و بانکی کشور حل شود؟! برای اولین بار همگی این افراد گفتند که خیر ما ضمانت نمی‌کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: در آخرین جلسه‌ی بررسی FATF که هفته‌ی گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس داشتیم، برای اولین بار کارشناسان دولت همگی در این جلسه حضور داشتند و در این جلسه در مورد چرایی تصویب این کنوانسیون صحبت کردیم.

کریمی قدوسی افزود: سوال ما از نمایندگان دولت در این جلسه این بود که شما ضمانت می‌دهید که اگر FATF تصویب شد، مشکلات پولی و بانکی کشور حل شود؟! برای اولین بار همگی این افراد گفتند که خیر ما ضمانت نمی‌کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد، ما از این افراد سوال کردیم که چرا؟! نماینده وزارت امور خارجه در این جلسه گفت که آقای ظریف پیغام دادند که چهار اقدام موثر باید انجام می‌دادیم که مشکلات کشور حل می‌شد از این چهار اقدام دو اقدام انجام شده است، یکی برجام بوده است و دیگری هم FATF بوده که اقدام برای تصویبش انجام شده است، حال معلوم نیست که آن دو اقدام دیگر چیست، که البته ما یقین داریم حتما آن دو موضوع یکی مسائل موشکی و دیگر مسائل منطقه‌ای است.

نماینده مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: آقای عراقچی همین الان مسئول مذاکره در مورد بحث موشک‌ها است و ما آمار و اخبار دقیقی از این موضوع داریم.

وی بیان کرد: کارشناسان اقتصادی می‌گویند با تصویب FATF مشکلات ما حل نمی‌شود و فقط می‌توانیم جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم، در حالی که اوضاع امروز جامعه هیچ ربطی به FATF ندارد.

کریمی قدوسی با اشاره به پشت پرده‌ی اصرار برخی از افراد برای تصویب FATF گفت: پشت پرده‌ی اصرار برای تصویب FATF عهد و پیمانی است که دولت در برجام به عنوان توافق جامع داده است، توافق جامع یعنی تمام استاندارد‌های نظام بین الملل را در حوزه‌ی علم، آموزش و پرورش، بانک، پول، محیط زیست و همه‌ی این موارد را ایران باید بپذیرد تا به عنوان یک کشور استاندارد نظام بین الملل شناخته شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس در مورد تحریم‌های آمریکا هم توضیح داد و گفت: تحریم‌های که صحبتش در کشور مطرح است هیچ اثری بر اقتصاد ما نخواهد داشت ما امروز تحریم نفتی را مدیریت کردیم و همه‌ی این مسائل را کنترل کردیم، آمریکایی‌ها خودشان متوجه شده اند که با تحریم نفتی نمی‌توانند ایران را از پای در بیاورند و لذا مردد هستند که ۱۳ آبان این کار را انجام بدهند یا خیر، تحلیلی که وجود دارد این است که آمریکا این کار را انجام نخواهد داد چرا که اگر این تحریم انجام بشود و این موضوع به نتیجه نرسد دیگر هیچ ابزاری در دست آمریکا نخواهد بود.

وی اظهار داشت: ما دوماه FATF را متوقف کردیم و مسکوت گذاشتیم و در این موضوع شرط کردیم که اگر بخواهند دوباره این موضوع را به مجلس برگردانند زمانی باشد که تکلیف ما حداقل با اروپا مشخص شده باشد و هنوز ما با اروپا به هیچ توافقی نرسیدیم و معلوم هم نیست که برسیم.

کریمی قدوسی با تشریح خطر FATF در پایان گفت: FATF خطر عظیمی که دارد این است که تمام شاهراه ها، اتوبان‌ها و جاده‌های فرعی که در حوزه‌ی اقتصاد، پول و بانک وجود دارد، همه به دست خود ما اطلاعاتش در اختیار سرویس‌های امنیتی و جاسوسی غرب که بر FATF مسلط هستند گذاشته می‌شود، بانک‌های ما با توصویب این کنوانسیون باید برای افتتاح هر حسابی برای هر بخشی از سپاه، باید ذی نفع واقعی را به FATF معرفی کنند و اگر ذی نفع واقعی افشا نشود آن بانک هم مورد تحریم قرار می‌گیرد، بنابرین برخی از بانک‌ها ما داوطلبانه شروع کردند به اجرای این خواسته‌ی این کنواسیون و اطلاعات را ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو