گروه : اجتماعی /

شناسه: 2252

09 فروردین 1403 16:41

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اثری از کارگردان گنبدی؛ زمان در مشت هنر/"اسدالله" باورها را زنده کرد

فیلم"اسدالله "زنده است، گویی فیلم بردار با شهید به زمان گذشته رفته و تمام سکانسها را با او زندگی کرده است.

به گزارش قابوس نامه، فیلم"اسدالله" بر گرفته از زندگی سرلشکر شهید هوشنگ اسدالله پور، با او از کودکی حرکت می کند و به شهادتش ختم می شود.
محمد حسین صفری کارگردان گنبدی این اثر سالهای متمادی در زمینه تولید، نویسندگی و کارگردانی مستند ها و فیلمها تجربه دارد و حالا او با فیلم"اسدالله" از شهر و دیار خودش برای تمام جهانیان، چشمها را خیره کرده است، می گوید: کار از مرحله ایده تا اجرا شش ماه طول کشید، ارتباط  با خانواده شهید و همکاری آنها باعث شد نتیجه خوبی گرفته شود.
کارگردان این فیلم با اشاره به اینکه در حوزه دفاع مقدس آثار بسیار کمی در مورد شهدای ارتش تولید شده است، به خبرنگار ما می گوید:  یکی از دلایل مهمی که باعث شد این کار را قبول کنم، سرداران بزرگی بود که از آنها اثری وجود نداشت و ناشناخته مانده اند.
صفری حفظ فضای بومی کار را یکی از محورهای اصلی فیلم می داند و می افزاید: ما کار را در اتمسفر بومی  ایجاد کردیم و از زمان به نحوه ای استفاده کردیم که در نوع خودش تازگی دارد و همین نحوه بازی با زمان در فیلم هست که اسدالله را کمی متمایز می کند.

qaboos1 4

وی می گوید: فیلم با سفر نوه های کوچک شهید به سرزمین راهیان نور تمام می شود که  در واقع سعی شده نسل های مختلف درگیر این موضوع شوند و مفهوم "جهاد هنوز ادامه دارد"  در بطن فیلم جاری و ساری است.
محمد حسین صفری به کم لطفی ها نسبت به هنرهای انقلابی اشاره می کند و می گوید: باید نگاه مسئولین به آثار هنرهای انقلابی تقویت شود.
وی از تاریخ جنگ های معاصر نیز حرف به میان می آورد و می افزاید: سعی کردیم حوادث تاریخ ساز و انقلابی کشور را در این فیلم بگنجانیم، از میرزا کوچک خان تا جنگ با داعش و حضور مدافعان حرم، همچنین قرائت  نامه های شهید  نیز که محتوای امروزی دارد و می توان آنها را درمان معضلات اجتماعی شهرمان دانست، از دیگر بخشهای این فیلم است.
فیلمی از تبارگنبدکاووس
فیلم "اسدالله" در مشت خود آگاهانه  با زمان بازی می کند، از گذشته به حال و از حال به گذشته، مخاطب لحظه به لحظه با شهید همراهی می کنند و شرایط حال و گذشته برایشان ملموس می شود.
اسدالله به نمایش هویت، کوچه و خیابانها، امامزاده و برج قابوس شهر، صحنه هایی از سوارکاری می پردازد و مردم فیلم را جزئی از زندگی خود دانستند، فیلم آنها را از گذشته به حال و از حال به گذشته می برد، گویی می خواست بگوید، جنگ جنگ است و امروز و دیروز و فردا ندارد.

qaboos1 2
یکی از نکات و محورهای اصلی این فیلم، استفاده از صحنه های بومی است،سکانسهایی که فضای زندگی شهید اسدالله پور را  زنده کرده است، از نامه های شهید برای همسر، تا تقوای اخلاقی و خودساختگی شهید که زبانزد مردم منطقه به‌ آن پرداخته شده است.
صحنه های جنگی بازسازی می شوند تا نسلهایی که نشنیده و ندیده اند درک کنند که چه رنجهایی کشیده شد تا امنیت برای این مرز و بوم به دست آمد، اسدالله زنده است، چون گویی فیلم بردار به زمان گذشته رفته است و تمام سکانسها را با او زندگی کرده است.
جهاد هنوز ادامه دارد
اسدالله گویی به ما می فهماند، گذشته یک ملتی که مملوء از عزت و افتخار است در آینده دوباره تکرار خواهد شد،به همین خاطر تلنگرهایی از حماسه های حلب و سوریه در آن نهفته  است.
این فیلم برای اولین قدم خود در شبکه شما،مستند ، سینما فلسطین و اکران هفتمین جشنواره مردمی عمار در گنبدکاووس به نمایش درآمده که محصولی از صدا و سیمای استان گلستان با همکاری سپاه نینوا در راستای اجلاسیه 4 هزار شهید استان تهیه و تولید شده است.

qaboos1 1
گفتنی است شهید هوشنگ اسدالله پور، با رشادت های خودضربات سهمگینی که منافقین از ناحیه آتش توپخانه اش متحمل شدند، سبب شد تا وقتی این فرمانده رشید ارتش اسلام در 29 خرداد 1367 به درجه رفیع شهادت نائل آمد، منافقین کوردل به جبران خسارت های خود، جنازه مطهر این شهید را پس از شهادت به دار آویخته و آن را آتش به زنند.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو