گروه : اجتماعی /

شناسه: 3583

10 فروردین 1403 13:36

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس:  طرح مرمت و پاکسازی برج جهانی قابوس اجرا می‌شود

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس گفت: طرح مرمت و پاکسازی برج جهانی قابوس پس از ۱۰ سال از چند روز آینده اجرائی می‌شود.

به گزارش قابوس نامه، جاوید ایمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گنبدکاووس درباره فعالیت‌های برج جهانی قابوس در سال جاری اظهار داشت: برای رفع خطر اضطراری در چند روز آینده داربستی به متراژ 10 هزار مترمربع دور بنا تا حدود 54 متر از روی تپه نصب خواهد شد.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس افزود: با نصب این داربست، پارازیت‌های گیاهی که در ضلع غربی گنبد نیز بیشتر است پاکسازی شده و گل سنگ‌های مرده و غیرفعال با کارشناسی و بدون آسیب به آجرها به آرامی پاکسازی می‌شود.

وی ادامه داد: پس از پاکسازی اگر گیاهی بین آجرها قرار دارد باید برداشته و بین درز آجرهایی که مقاومت چندانی ندارند و معلق هستند ماده تثبیت کننده تزریق شود.

ایمانیان تصریح کرد:این رفع خطر اضطراری پس از 10 سال یعنی از سال 85 صورت خواهد گرفت که با حضور کارشناس مرمت حدود یک تا 2 ماه به طول می‌انجامد و نزدیک به 150 تا 200 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس اظهار داشت: برای انجام مرمت و تثبیت و بعضی از فعالیت‌های کارشناسانه ضروری است این داربست نصب شود.

ایمانیان خاطر نشان کرد: مراحل ایجاد کانال برای جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل گنبد برج قابوس در حال اتمام است که این پروژه حدود یک‌ماه زمان برد و نزدیک به 12 میلیون تومان هزینه صرف شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی برج قابوس یادآور شد: در کنار این فعالیت‌ها، طرح‌های مطالعاتی هم در سال 96 انجام خواهد شد و 2 طرح مطالعاتی با توجه به تخصیص اعتبار 120 میلیون تومانی در دست اقدام است.

وی گفت: مطالعه، بررسی و تحقیق نقش شرایط محیطی بر کالبد گنبدقابوس در دهه گذشته بر مبنای اسناد و مدارک موجود و تهیه طرح اکشن پلان یا اجرای پلان مدیریتی مجموعه قابوس در برنامه اول از جمله طرح‌های مطالعاتی سال 96 خواخد بود.

ایمانیان اضافه کرد: اگر اعتبارات دیگری در سال 96 تخصیص یابد، مطالعات زیرسطحی و سازه‌ای بنا روی تپه و وضعیت سازه در گذشته و مقدار مقاومت بنا در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله نیز انجام می‌شود.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس اظهار داشت: برج جهانی قابوس یکی از 21 اثر جهانی در کشور است و امسال جز< 16 جاذبه گردشگری اول کشور شناخته شده که باید مسئولان استانی و شهرستانی در کنار مردم نسبت به حفاظت و مرمت و نگهداری آن همت گمارند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده شهرستان گنبدکاووس می‌توانند شرایط مهیا کردن ردیف در بودجه استانی را فراهم کنند و با تخصیص بودجه ملی، شرایطی فراهم کنیم تا بتوانیم اعتباراتی از یونسکو جذب کنیم.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس یادآور شد: از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین سال جاری 25 هزار و 535 نفر از برج جهانی قابوس دیدن کردند که 13 نفر آنان گردشگر خارجی بودند و نوروز امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش بازدیدکننده داشتیم.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو