گروه : اجتماعی /

شناسه: 6018

30 فروردین 1403 08:17

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

مدیر رسانه حوزه علمیه قم مطرح کرد 72 درصد مردم نمی‌توانند موبایل خود را 150 سانتی‌متر از خود دور کنند

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم از اعتیاد بخش عمده‌ای از جوانان و افراد جامعه به نسل سوم مخدرها در دنیای دیجیتال خبر داد.

به گزارش قابوس نامه به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمد فروهر شامگاه دوشنبه در جمع فعالان فضای مجازی شهرستان گنبدکاووس در سالن جلسات معاونت فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس با اشاره به ضرورت چاره‌اندیشی مسوولان و فعالان فضای مجازی برای رویارویی با پدیده‌های نوین در این فضا، اظهار کرد: اینکه خودمان را به خواب بزنیم و از رویارویی با تکنولوژی فرار کرده و عرصه را از پیش باخته ببینیم چاره خوبی برای حل موضوع نیست.

وی با بیان اینکه جامعه‌شناسان جهانی امروزه بحران‌های آینده دنیا را پس از تحقیقات بسیار احصا کرده‌اند، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده بحران‌هایی از جمله افسردگی، بی‌آبی، بدهی اقتصادی، افزایش شهرنشینی، جهانی شدن، فردگرایی، دیجیتالی شدن دنیا و حمله دنیای هوشمند به زندگی در سال‌های آتی گریبانگیر مردم دنیا خواهد شد.

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی به زودی تمام دنیا را فرا خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی و تکنولوژی موجود در حال به کارگیری بالغ بر 70 درصد از حواس انسان و غلبه بر زندگی حقیقی اوست.

فروهر با اشاره به اینکه امروزه بشر در برابر سه نسل از مواد مخدر قرار گرفته است، ادامه داد: مواد مخدر نسل اول همچون همان تریاک است که از گیاه خاصی تهیه شده و در گذشته برخی خواص دارویی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه نوع دوم و خطرناک‌تر از نوع اول مواد مخدر، مواد صنعتی و شیمیایی است، تصریح کرد: از جمله این نوع مواد که به مراتب آسیب‌زننده‌تر و بعضا کشنده هستند می‌توان به کریستال اشاره کرد که به شدت برای مصرف کننده خطرناک بوده و در همان بار نخست موجب تخدیر و اعتیاد می‌شود.

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه مواد مخدر صنعتی در سال 2000 میلادی برای نخستین بار در دنیا تولید شد، اضافه کرد: این نوع از مواد مخدر در سال 1389 وارد ایران شد و استعمال آن به سرعت در کشور شیوع پیدا کرد.

فروهر نوع سوم مواد مخدر را مواد دیجیتالی دانست و گفت: امروزه تحقیقات علمی و پزشکی بسیاری ثابت کرده است که بسیاری از بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌ها، گوشی‌های موبایل و نرم‌افزارها با درصدهای مختلفی افراد را معتاد کرده‌اند.

*47 درصد آقایان دارای دو گوشی موبایل هستند/ 66 درصد افراد از ترس نبودن موبایل در کنارشان رنج می‌برند

وی با اعلام نتایج یک تحقیق بین‌المللی در خصوص حواس بی‌موبایلی یا همان نوموفوبیا، تاکید کرد: 66 درصد افراد از ترس نبودن موبایل در کنارشان رنج می‌برند، 70 درصد از خانم‌ها به طور کلی از این ترس برخوردار هستند، 20 درصد افراد حاضر هستند یک هفته کفش نداشته باشند اما برای چند ساعت گوشی موبایل خود را از دست ندهند.

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه 47 درصد آقایان دارای دو گوشی موبایل هستند، افزود: 66 درصد مردان قبل از خواب و در آخرین لحظه گوشی خود را چک می‌کنند و 72 درصد مردم نمی‌توانند گوشی موبایل خود را بیش از 150 سانتی‌متر از خود دور کنند.

فروهر با ابراز تاسف از بروز پدیده نارسیسم و یا همان خودشیفتگی در فضای مجازی کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از اقدامات از جمله سلفی‌های دائمی در طول شبانه‌روز و ثبت و انتشار عمومی زندگی خصوصی‌مان نشانه‌هایی از خودشیفتگی، کمبود محبت و همچنین اختلالات شخصیتی  است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه انیشتین سال‌ها قبل گفته بود که من از روزی می‌ترسم که تکنولوژی از تعاملات انسانی پیشی بگیرد، گفت: انیشتین پیش‌بینی کرده است که در چنین روزی جهان نسلی از افراد احمق را به خود خواهد دید و تعاملات انسانی در کمرنگ‌ترین حالت ممکن خود به سمت نابودی می‌روند.

*میانگین ارتباط کلامی میان افراد خانواده 14 دقیقه بوده است

مدیر رسانه معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید وقتی ما انسان‌ها در کنار هم هستیم اولویت خود را حرف زدن با یکدیگر بدانیم، ادامه داد: تقویت ارتباطات کلامی در خانواده‌ها یک اصل ضروری در سطح جامعه ماست زیرا بیشترین آسیبی که کانون خانواده و مفاهیم فرهنگی ما وارد شده است به دلیل کاهش سطح تعاملات کلامی میان افراد در خانواده است.

فروهر با اشاره به اینکه در سال 1392 که تنها 2 میلیون و 500 هزار نفر از گوشی هوشمند در کشور استفاده می‌کردند، میانگین ارتباط کلامی میان افراد خانواده 14 دقیقه بوده است، گفت: این آمار در سال 1396 که بالغ بر تعداد 50 میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند به کمتر از چهار دقیقه رسیده است.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو