گروه : اجتماعی /

شناسه: 8678

29 اسفند 1402 06:28

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

دست‌فروشان جمعه بازار گنبد گرفتار در دوراهی معیشت و کرونا

 ۸۰ روز پس از تعطیلی جمعه بازار گنبدکاووس به دلیل شیوع کرونا، فعالان این بازارچه که راه کسب درآمد دیگری برای تامین معاش خود ندارند در دوراهی عمل به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا و در امان ماندن از این بیماری یا آغاز فعالیت غیرقانونی در بازار برای جبران زیان اقتصادی ماه‌های اخیر گرفتار شدند

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا:تعدادی از کسبه جمعه بازار گنبد که تنها راه امرار معاش و تامین هزینه های زندگی آنان فعالیت در این بازار است از مسوولان برای حل این مشکل استمداد کردند.

این کسبه که جز پهن کردن بساط در بازارهای هفتگی منطقه و فروش محصولات خود، منبع درآمد دیگری ندارند از چهارم اسفند پارسال خانه نشین شده و کسب و کار خود را به طور کلی تعطیل کردند.

مسوولان فرمانداری گنبدکاووس ششم اردیبهشتوعده دادند فعالیت مجدد جمعه بازار این شهر از ۱۵ اردیبهشت آغاز می شود این وعده هنوز محقق نشده;است.

نماینده کسبه جمعه بازار گنبدکاووس در این مورد به ایرنا گفت: از زمان شیوع کرونا و برای جلوگیری از شیوع بیماری، پیشگام تعطیلی بازار شدیم اما با گذشت ۸۰ روز هنوز زمان از سرگیری فعالیت بازار را ندانسته و پاسخ قانع کننده‌ای از مسوولان دریافت نکردیم.

مجید مظاهری افزود: حدود هزار و ۴۰۰ کسبه در جمعه بازار گنبدکاووس فعالیت می‌کنند و اغلب آن‌ها درآمد دیگری ندارند که اکنون علاوه بر دشواری در تامین هزینه روزمره، بسیاری از اقلام و کالاهای آنان در حال فاسد شدن است و زندگی برخی از آنان در آستانه فروپاشی قرار دارد.

وی ادامه داد: کسبه جمعه بازار ۳۰ سال با آبروداری و کسب روزی حلال زندگی کردند اما الان بیکاری ۸۰ روزه و چک های برگشتی و ناتوانی در تهیه نان شب خانواده، فشار روحی و روانی زیادی به آنان وارد کرده است.

وی گفت: تعدادی از این فروشندگان بر خلاف میل باطنی و با وجود ترس از ابتلا به کرونا، به دلیل فشار فراوان هزینه های زندگی، از ۲ هفته قبل بساط خود را در جمعه بازار پهن کردند که علاوه بر نگرانی از احتمال ابتلای آنان به این بیماری، از عاقبت کار غیرقانونی آنان بیمناک هستیم.

رجبعلی ولایتی یکی دیگر از کسبه جمعه بازار گنبد نیز گفت: تعدادی از کسبه این بازار هفتگی با تمام شدن کاسه صبرشان و با وجود مخالفت مسوولان فعالیت خود را آغاز کردند.

وی افزود: بسیاری از کسبه جمعه بازار مستاجر هستند و با توجه به تعطیلی حدود ۳ ماهه بازار به دلیل شیوع کرونا، توان پرداخت اجاره خانه و اقساط خود را ندارند.

در این پیوند معاون خدماتی شهردار گنبدکاووس گفت: در ۲ هفته اخیر و با وجود استقرار ماموران شهرداری در خیابان فجر به عنوان محل فعالیت جمعه بازار، حدود ۱۲۰ نفر از کسبه این بازار بساط خود را پهن کردند و با وجود اخطارهای مکرر به فعالیت خود ادامه می دهند.

هوشنگ ابراهیم بیگی افزود: بر اساس درخواست استانداری، اسامی و اطلاعات کسبه جمعه بازار برای دریافت بیمه بیکاری ارسال شده که امیدواریم بخشی از خسارت های آنان را جبران کند.

فرزانه جعفری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس هم  گفت: تعطیلی بازارهای روز و هفتگی به دلیل شیوع کرونا و با هدف پیشگیری از شیوع این بیماری در تجمعات انسانی و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است و تا زمانی که وضعیت این شهرستان

سفید اعلام نشود نمی توان مجوزی برای فعالیت آنها صادر کرد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق گلستان واقع است و جمعه بازار آن از پررونق‌ترین بازارهای هفتگی استان به شمار می رود.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین

اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو