گروه : اجتماعی /

شناسه: 8707

29 اسفند 1402 12:18

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

ضعف ولتاژ برق، گلایه همیشگی مردم گنبد در فصل گرما

 افزون بر یک دهه از اعلام تعرفه درجه سه گرمسیری گنبدکاووس و افزایش چند برابری مصرف برق مشترکان به سبب استفاده وسایل گرمایشی می‌گذرد اما هنوز مشکل ضعف ولتاژ این شهرستان حل نشده و همزمان با فصل گرما و افزایش دما، گنبدی‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی با قطعی زیاد مواجه هستند.

به گزارش قابوس نامه به نقل از; - ایرنا - با شروع فصل گرما، دمای هوای گنبدکاووس در بسیاری از روزهای;تابستان به بالای ۴۰ درجه می‌رسد;که این موضوع سبب افزایش مصرف برق بدلیل;استفاده از وسایل سرمایشی شده و ولتاژ برق منطقه را کاهش می دهد.

همخوانی نداشتن میزان مصرف با شبکه موجود، قطعی‌های مکرر;و ضعف ولتاژ در همان سال‌های نخست، شیرینی اعمال تعرفه درجه سه گرمسیری برق برای گنبدکاووس را به کام مردم این منطقه تلخ کرد و کماکان ساکنان مناطق روستایی و شهری این شهرستان با افت شدید ولتاژ و خسارت ناشی از آن مواجه هستند.

محمد مختومی یکی از اهالی;روستای ارازمحمدآخوند گنبدکاووس ضعف ولتاژ برق را مشکل چند ساله این روستا اعلام کرد و گفت: خانه‌های نزدیک به ترانس برق بهترین فشار را دارند اما با دورتر شدن خانه‌ها، ولتاژ برق کاهش می‌یابد.

وی افزود: هرساله با شروع;فصل گرما;افزایش استفاده از وسایل سرمایشی، شاهد افت فشار برق در روستا هستیم و هنوز که خیلی از خانه ها کولر خود را روشن نکردند افت ولتاژ برق آغاز شده است.

وی ادامه داد: خیلی از لوازم برقی خانگی اهالی روستا به دلیل افت ولتاژ خراب و نیم سوز می‌شود و با توجه به قیمت‌;بالای آنها مجبور به خرید مجدد هستیم که فشار اقتصادی قابل توجهی به مردم تحمیل کرده و و در نتیجه در اوج گرما به دلیل قطعی برق;نمی‌توانیم از کولر استفاده کنیم.

تعدادی از اهالی ساکن چندروستا از جمله دهستان سلطانعلی و شهر گنبد هم در تماس های جداگانه با ایرنا به این مشکل اشاره کرده و خواستار حل آن در فصل گرما شدند.

در این پیوند مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس روز دوشنبه گفت: پیک مصرف ۱۳۵ هزار مشترک برق این شهرستان در ایام مختلف سال بجز فصل تابستان، به طور میانگین ۷۰ مگاوات است اما این رقم در پیک مصرف تابستان به ۲۴۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

محمدعلی عربگلو افزود: مهمترین عامل افزایش سه برابری مصرف برق این شهرستان، استفاده از انواع کولر و وسایل سرمایشی است که مشترکان می‌توانند با شستشو،;سرویس و تنظیم سرمایش آنروی ۲۴ تا ۲۶ درجه و همچنین ایجاد سایه بان برای موتور کولر، تا ۲۵ درصد مصرف برق این وسیله را کاهش دهند که این اقدام نقش مهمی در جلوگیری از افت ولتاژ و خاموشی‌های ناخواسته خواهد داشت.

وی با تایید افت ولتاژ برق و ایجاد مشکلات برای ساکنان مناطق روستایی و شهری گنبدکاووس، گفت:;مهمترین پیک بار مصرفی برق در این شهرستان مربوط به;ساعات ۱۳ تا ۱۷ است که فشار بر شبکه برق در این مقطع;موجب افت ولتاژ می‌شود.

وی ادامه داد: برای گذر از بحران اوج مصرف برق;در گنبدکاووس تفاهم‌نامه‌هایی با مشترکان صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری و سی‌ان‌جی با هدف مدیریت مصرف برق امضا شده که انتظار داریم این تفاهم‌نامه‌ها مصرف برق شهرستان را تا حدود ۱۱.۲ مگاوات کاهش دهد.

مدیر امور توزیع نیروی برق گنبدکاووس در رابطه با اقدامات این مجموعه برای آمادگی مقابله با افزایش مصرف برق، گفت: تقویت ۲ دستگاه ترانس در بخش فوق توزیع، راه اندازی سه فیدر ۲۰ کیلوولتی در بخش توزیع و نصب ۶۰ دستگاه ترانس در حوزه روستایی و ۱۵ ترانس در حوزه شهری از مهمترین این اقدامات است.

وی ادامه داد: نیروگاه ۶ مگاواتی در دست احداث روستای هوتن از توابع بخش داشلی برون این شهرستان هم در آینده‌ای نزدیک وارد مدار می‌شود و مشکل ضعف ولتاژ برق این بخش مرزی کاهش خواهد یافت.

عربگلو خاطرنشان کرد: هم اینک گنبدکاووس سه هزار و ۲۰۰ ترانس برای مشترکان عمومی و اختصاصی دارد که ۱۹۹ ترانس آن سال گذشته نصب و وارد مدار شد.

وی سرقت کابل برق را یکی دیگر از عوامل افت فشار در گنبدکاووس اعلام کرد و گفت: اصلاح و جایگزینی کابل‌های برق هزینه زیادی دارد که انتظار داریم شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک با شماره تلفن‌های ۱۲۱ و ۱۱۰ تماس گیرند.

به گفته وی، پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل در حدود ۱۰۰ کیلومتر در حوزه گنبدکاووس اجرا شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر هم در دست اقدام و عقد قرارداد است که این طرح ها می‌تواند اهدافی همچون تقویت برق، افزایش ایمنی و پیشگیری از سرقت را به دنبال داشته باشد.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است که با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه انتقال برق فشار ضعیف و متوسط دارد.

این شهرستان مرزی به سبب گرمای بالای ۴۰ درجه در بیشتر روزهای تابستان از سال ۱۳۸۳ مشمول تعرفه گرمسیری شد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو