شناسه: 3733

31 فروردین 1403 18:23

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان:  بیش از ۶ میلیارد ریال برای تحقیقات کشاورزی در استان گلستان اختصاص یافت

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در استان گلستان اختصاص یافت.

به گزارش قابوس نامه به نقل از تسنیم، سید علی حسینی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: کارهای به‌زراعی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گرگان اتفاق می‎افتد و اقدامات تحقیقاتی در بخش محصولات دیم در شهرستان گنبدکاووس انجام می‎شود.

وی با بیان اینکه بر روی بذرهای گندم، باقلا، کلزا، نباتات علوفه‎ای در این مرکز تحقیق انجام می‎دهیم، گفت: بیش از 6 هزار لاین گندم در این مرکز تحقیقات وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یادآور شد: ستاد تولید، نگهداری و ارزیابی باقلای کشور استان گلستان است و به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان لرستان قرار داریم و 3 هزار هکتار کشت باقلا داریم و به میزان عملکرد میزان تولید ما با 13 تن، بیش از استان لرستان است.

حسینی با بیان اینکه 8 رقم باقلا در دست تحقیق در سطح کشور داریم، اظهار داشت: جی‎فافا بذر باقلایی است که در دست تحقیق داریم و می‎توان از این محصول در جیره طیور نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون570 ژرم پلاست باقلا در این مرکز تحقیقاتی کشاورزی وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه استان گلستان مقام نخست در بحث کلزا و سویا را دارد، افزود: دربخش سویا تعداد بالای 100 رقم به عنوان بانک ژن در این مرکز نگهداری می‎شود.

حسینی تاکید کرد: در هفته آینده بالای 50 ژنوتیپ بذر سویا از کشورهای مبدا آمریکا، برزیل و استرالیا به این مرکز افزوده می‎شود.

وی گفت: در بحث کلزا به علت اینکه بذر به صورت هیبرید وارد کشور می‎شود تحقیقات محدود بوده و توانستیم در بحث تکثیر این محصول وارد شویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان 800 لاین در بحث ذرت شیرین در این مرکز تحقیقات داریم، گفت: داشتن و تهیه ژرم‎پلاست گونه گیاهی در هر مرکز باید وجود داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه9 بذر آبی و دیم در بحث گندم در این مرکز تحقیقاتی داریم، افزود: سال گذشته رقمی به نام امیر در سویا به مرحله رونمایی و تکثیر قرار گرفت.

وی یادآور شد: 2 تن و 400 کیلوگرم متوسط عملکرد سویا در استان گلستان است و درصدد این هستیم میزان راندمان و بازده تولید سویا را در مزارع کشاورزی افزایش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به کشت نشائی محصولات اشاره کرد و افزود: کشت نشائی طول دوره داشت را کوتاه می‎کند و از سویی قبل از برداشت محصول در زمان کشت از مزارع می‎توانیم به صورت گلخانه‎ای نسبت به کشت نشائیی اقدام کنیم.

حسینی با بیا اینکه هزینه‎های داشت و مبارزه با آفات با کشت نشائی کاهش پیدا می‎کند، یادآور شد: 1.5 درصد قرار بود بودجه  پژوهشی به مرکز تحقیقات اختصاص بدهند که این میزان کمتر از 0.5 درصد شد.

وی با بیان اینکه 620 میلیون تومان هزینه مرکز تحقیقات است، افزود:420 میلیون تومان در سال گذشته از محل طرح‎های خاص سازمان جهاد کشاورزی ، 200 میلیون تومان از طرح‎های خاص استانی، به این مرکز اختصاص یافت.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو