گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 7038

01 اردیبهشت 1403 17:55

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

آشنايي با توافق FATF / بخش اول شکل گیری یک سازمان بین دولتی و گسیل ایران به لیست سیاه

این روزها استفاده از واژه FATF ، توافقنامه اي كه جمهوري اسلامي ايران بايستي با آن موافقت بكند يا نكند بر سر زبان ها است. براستي FATF چيست و چه كاركردهايي دارد؟ واژه FATF در اكثر مراودات سياسي، اقتصادي و بين المللي مورد استفاده و استناد قرار مي گيرد. اما آيا با اين واژه و كاركردهاي آن آشنايي داريم؟

قابوس نامه بر آن شد تا شرحي جامع و بي طرفانه از تعريف اين توافق و تاريخچه پيدايش آن، الزام آور بودن آن براي كشورها و استدلال موافقان و مخالفان اين توافقنامه را بصورت خلاصه و كوتاه در چند شماره به اطلاع خوانندگان خود برساند.

FATF چيست و چگونه تأسيس شد
FATF برگرفته از حروف اول انگليسي عبارت” اتحاديه بين المللي مبارزه با پول شويي “است كه در زبان انگليسي به آن Financial Action Task Force on Money Laundering اطلاق مي شود.

اين ارگان، يك سازمان همكاري ميان دولت هاست كه به منظور مبارزه با پول شويي شكل گرفته است. پول شويي و فساد مالی مهم‌ترین تهدید برای منافع ملی و توسعه اقتصادی شناخته‌شده است. فساد مالی شامل هر عامل و یا پدیده‌ای می‌شود که روند عادی و قانونی مسیر معاملات را چه در درون کشور و چه در بیرون آن نقض می‌کند.

با توجه به غیرقانونی بودن معاملات مربوط به پول‌شویی، آمار دقیقی از میزان پول‌شویی و اثرات آن وجود ندارد، اما بر اساس مطالعه اداره جرائم مواد مخدر سازمان ملل، در سال 2009 درآمد حاصل از این نوع از جرائم معادل 3.6 درصد تولید ناخالص جهان تخمین زده‌شده است که، 2.7 درصد آن (معادل 1.6 تریلیون دلار) تمیز شده است، این رقم معادل تولید ناخالص داخلی کشوری همچون اسپانیا است.

اهدافي كه FATF دنبال مي كند چيست؟

•    هدف اصلی FATF اعمال استانداردهایی است که تضمین کند ریسک پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و تأمین مالی سلاح‌های کشتارجمعی در یک کشور به نحو اطمینان‌بخشی کاهش پیداکرده است.

•    مبارزه با پول‌شویی و مبارزه علیه حامیان مالی تروریسم از مهم‌ترین وظایف FATF است.

•    مبنای حقوقی FATF یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. این قطعنامه به همه کشورهای جهان، چهل توصیه‌ها داده است كه اگر کشوری آن‌ها را رعایت نکند، نام آن کشور را اعلام می‌کنند.

•    FATF میزان اعتماد به یک کشور در جهت سرمایه‌گذاری سایر کشورها را مشخص می‌کند.

تاریخچه‌ای از FATF

•    FATF در سال 1989 به ابتکار «G7» برای مبارزه با پول‌شوئی تأسیس شد. (G7) شامل کشورهای؛ کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکاست و اتحادیه اروپا نیز در این گروه نماینده دارد. بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، در اکتبر همان سال مسائل مرتبط با تأمین مالی تروریسم و سازمان‌های تروریستی، جزو وظائف آن قرار گرفت و در سال 2003 نیز بازنگری شد. این توصیه‌ها توسط 180 کشور جهان تأیید و در سطح بین‌المللی به استانداردهای بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم معروف شده‌اند.

هم‌اکنون بیش از 30 کشور عضو FATF هستند. اسامی کشورهای عضو عبارت هستند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، کمیسیون اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، سازمان همکاری کشورهای خلیج، هنگ كنگ، ایسلند، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، لوکزانبورگ، مکزیک، نیوزیلند، نروژ، پرتقال، فدراسیون روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، بریتانیا، آمریکا (عربستان و رژیم صهیونیستی به‌عنوان اعضای ناظر این نهاد می‌باشند).

•    در حال حاضر تعداد 190 کشور به‌صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های منطقه‌ای در FATF عضویت دارند.

•    FATF کشورها را در دنیا به 3 گروه سفید، خاکستری و سیاه تقسیم می‌کند. از میان 190 کشور، فعلاً 35 تا 40 کشور در لیست سفید این مرجع مالی بین‌المللی قرار دارند و بقیه کشورها خاکستری هستند و تنها نام سه کشور جمهوري اسلامي ايران، کره شمالی و کوبا در لیست سیاه قرار دارند.

•    FATF پس از اجرای برجام، در گزارش 2016 خود اعلام کرد، جمهوري اسلامي ايران به اتهام حمایت از تروریسم و کره شمالی به دلیل اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی در بالاترین درجه ریسک مالی مربوط به پول‌شویی قرار دارند، این گزارش به‌تمامی کشورها و شرکت‌هایی که با این دو کشور وارد معامله می‌شوند، هشدار می‌دهد و سیاست‌های مقابله‌ای ازجمله اعمال تحریم‌های مالی علیه آن‌ها را اتخاذ می‌کند.

ادامه دارد...

به قلم علی صفاری


انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو