گروه : مطالب ویژه /

شناسه: 8739

09 فروردین 1403 14:08

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

شکل گیری غیربهداشتی فروش دام گنبدکاووس در شرایط کرونایی

تعطیلی میدان عرضه دام گنبدکاووس از ۲ هفته قبل به سبب روند صعودی شیوع کرونا در شرق گلستان باعث شکل‌گیری بازار غیر رسمی خرید و فروش دام با رعایت حداقلی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی شده و خطر احتمال ابتلای فعالان این بازار را افزایش داده است.

به گزارش قابوس نامه به نقل از ایرنا ،دامداران شرق گلستان که به رسم هر سال قصد دارند از فرصت فرارسیدن عید سعید قربان برای فروش دام های خود استفاده کنند، به فاصله یک ماه مانده تا این مناسبت مذهبی، به دلیل بسته بودن میدان دام گنبدکاووس، راهی جز ایستادن کنار جاده و زمین‌های پیرامون این بازار ندارند و مجبورند دام خود را در بازاری غیررسمی و در شرایط نامناسب بهداشتی به فروش برسانند.

برخی دامداران حاضر در حاشیه میدان دام گنبدکاووس به ایرنا گفتند: اگرچه شرایط فعلی کرونا سبب تعطیلی میدان دام شده اما بیشتر از این نمی‌توانیم دام‌های پروار شده را با توجه به هزینه بالای نهاده‌های دامی نگهداری کنیم و چاره‌ای جز فروش دام نداریم.

این عده با تاکید بر ضرورت بازگشایی میدان دام گنبدکاووس اعلام کردند: بازگشایی این بازار اگر همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و نظارت کارشناسان بهداشت و دامپزشکی باشد، علاوه بر حفظ سلامت خریداران و فروشندگان، مانع شکل گیری بازار سیاه خواهد شد.

در همین پیوند رضا علیپوری مدیرکل امور عشایر استان گلستان با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان و افزایش خرید و فروش دام در گلستان، بازگشایی مجدد میدان فروش دام گنبدکاووس با رعایت تدابیر بهداشتی را ضروری دانست و افزود: برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹، تونل ضدعفونی کننده دام و خودرو در ورودی این میدان تا چند روز آینده راه‌اندازی و به مراجعه کنندگان نیز ماسک و دستکش داده می‌شود.

وی ممانعت از فعالیت دستفروشان اطراف میدان، الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش در زمان ورود، تعطیلی اغذیه فروشی‌های داخل میدان، زوج و فرد کردن خرید و فروش گاو و گوسفند و جلوگیری از ورود خودروهای خالی را برای خرید و فروش دام با شرایط بهداشتی همراه با فاصله‌ گذاری اجتماعی موثر دانست و بر آن تاکید کرد.

نادر گوگلانی رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس هم بر ضرورت الزامی بودن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مجدد میدان فروش دام شهرستان، تخلیه منظم فضولات دامی، برخورد با افرادی که خارج از میدان خرید و فروش دام می‌کنند و زدن ماسک هنگام مراجعه به این بازار تاکید کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو