شناسه: 9054

30 فروردین 1403 17:00

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

روایت گذشت از یک قصاص / گذشت اولیای دم مقتول به عشق حضرت زهرا (س)

اولیای دم یک مقتول در ایام فاطمیه و به نیت شادی دل حضرت زهرا (س) با میانجیگری امام جمعه و معتمدین گنبدکاووس از قصاص قاتل فرزند خود گذشته و او را بخشیدند.

 به گزارش قابوس نامه به نقل از فارس خداوند متعال در «آیه ۱۲۷ سوره بقره» قصاص را یک حق شرعی و قانونی برای اولیای دم مقتول دانسته و حتی در آن حیات و زندگی را برای جامعه پیش بینی کرده است تا ضمن به رسمیت شناختن حق قصاص از دشمنی‌های بی حد و حصر جلوگیری کرده و میزانی را در این خصوص معرفی کند.

اما خداوند در آیه ۲۶ سوره نحل و در چندین سوره دیگر عفو و گذشت از قصاص و اشتباهات عمدی دیگران را دارای پاداش بسیار و حتی کفاره گناهان دانسته و اثرات بسیار مفید و انسان‌سازی را در آن برشمرده است که رسیدن به مقام تقوا یکی از آنهاست.

از این رو یک خانواده گنبدی در اقدامی پسندیده و شایسته با در نظر گرفتن رضای خدا و عقلانیت دینی در عین دارا بودن حق قانونی و شرعی قصاص از این حق خود گذشته و قاتل فرزند خود را عفو کردند. 

امام جمعه گنبدکاووس در این آئین با سخت دانستن این تصمیم بزرگ و عاقلانه،گفت : اینکه شما با گذشتن از احساسات عمیق و عواطف پدرانه و مادرانه خود از خون فرزندتان می‌گذرید نشانه عمق باور دینی و اعتقاد قلبی شما به وعده‌های الهی است که گذشت از قصاص نیکوتر است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با ابراز امیدواری نسبت به فراگیر شدن فرهنگ عفو و گذشت در جامعه، افزود: گسترش فرهنگ عفو و گذشت عاقلانه و با رعایت مصالح جامعه همواره می‌تواند به آرامش روحی و روانی جامعه و البته گسترش مهربانی و عطوفت کمک شایانی کند.

وی با تقدیر از خانواده مقتول بابت گذشتن از حق قانونی و شرعی خود مبنی بر قصاص قاتل، خاطرنشان کرد: صمیمانه از این خانواده مومن که با گذشتن از حق خود به دنبال شادی دل اهل‌بیت (ع) و ایجاد فرصت برای اصلاح اشتباهات یک فرد نادم هستند، تشکر می‌کنم.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه بنده افتخار می‌کنم که در این جلسه صلح و سازش که با عقلانیت شکل گرفته است شرکت می‌کنم، ادامه داد: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دیگر هیچ‌گونه تعرض و قتلی را در کشور عزیزمان نبینیم و مهربانی و عقلانیت جای عصبانیت و پرخاش را در رفتارهای اجتماعی برخی افراد بگیرد.

پدر مقتول نیز در این آئین با تقبیح عصبانیت‌ها و هیجانات کاذب لحظه‌ای، گفت: توصیه من به جوانان آرامش و صبر در برابر سختی‌ها و تلاش برای افزایش سعه صدر در اختلافات موردی و اتفاقاتی است که ممکن است آنها را ناراحت کند.

وی با بیان اینکه در وهله نخست برای رضای خدا و سپس برای شادی دل حضرت زهرا (س) از خون فرزند خود گذشتیم، تصریح کرد: امیدواریم روح فرزندمان در شادی و آرامش بوده و از این اقدام ما که با وساطت معتمدان و امام جمعه گنبدکاووس رخ داده است شاد باشد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو