گروه : پیشنهاد ما /

شناسه: 1379

28 فروردین 1403 16:03

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

در نشستی ویژه مطرح شد؛ نگرانی از افزایش سگ های ولگرد در گنبد/ کنترل یا اتلاف در انتظار تصمیم شورای تامین

پس از برگزاری سه جلسه ویژه درباره افزایش سگ های ولگرد در فرمانداری ویژه گنبدکاووس ، تصمیم برای کنترل سگ ها و جمع آوری یا اتلاف آن منوط به تصمیم شورای تامین شهرستان شد.

به گزارش قابوس نامه، مدتی است که افزایش سگ های ولگرد در خیابانهای شهر و روستاهای شهرستان گنبد به یکی از معضلات جدی تبدیل شده است و اغلب مردم به عنوان یک نگرانی اساسی آن را با مراجع زیربط در میان می گذارند.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری گنبدکاووس با اذعان به این مطلب افزود: افزایش بی رویه سگ های ولگرد که پس از متوقف شدن اتلاف آنها در شهرستان ، یک مشکل جدی است که باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.
فرهاد شیبک ادامه داد: در بحث کنترل سگ های ولگرد دو بحث مطرح است یکی زنده گیری و عقیم سازی و دیگری اتلاف سگ ها است که با توجه به امکانات زیر ساخت های لازم برای راه حل اول در شهرستان وجود ندارد و اجرای مورد دوم نیز نگرانی هایی را برای دوستداران حیوانات ایجاد کرده است و متاسفانه برخورد نامناسب و دلخراش عده ای با حیوانات در چند سال اخیر باعث شده است اعتراضات و تجمعاتی داشته باشند.
photo 2016 10 23 15 01 10
وی همچنین گفت: نگرانی ما از افزایش و مزاحمت سگ های ولگرد زمانی تنها مربوط به روستاها بود اما امروز در شهر نیز سگ ها به صورت گله ای مشاهده می شود که باید یک تدبیر اساسی در این مورد انجام شود.
شیبک حیوان آزاری را مغایر با آموزه های دینی دانست و تصریح کرد: ما نیز مخالف اتلاف هستیم اما باید دید تا چه میزان توانایی و امکان اجرای دستورالعمل ها وجود دارد و طبق کار کارشناسی انجام شده شهرستان گنبد در حال حاضر فاقد زیرساخت برای زنده گیری و عقیم سازی  سگ های ولگرد است.

1250 گزش سگهای ولگرد در گنبد
رئیس مرکز بهداشت شهرستان گنبدکاووس نیز از افزایش تعداد گزش در شهرستان خبر داد و اذعان کرد: امسال حدود 1000 نفر در روستا و 250 نفر در شهر گزش سگ های ولگرد گزارش شده است.
فرهاد بدیعی با اشاره به اینکه همه گزش ها منجر به بیماری هاری نمی شود تصریح کرد: به علت اینکه بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است نیاز است پیشگیری لازم در این زمینه انجام شود چرا که راه نجاتی بعد از ابتلا به آن وجود ندارد .
photo 2016 10 23 15 01 03
وی اضافه کرد: با توقف برنامه اتلاف سگ ها از حدود یکسال گذشته تا کنون تعداد سگ های ولگرد رشد زیادی داشته و حدود 4000 سگ ولگرد در شهر وجود دارد که باید جمع آوری شود.
رئیس دامپزشکی شهرستان گنبدکاووس نیز با عنوان این مطلب که تا پیش از این که واکسیناسیون و اتلاف به طور همزمان انجام می شد با این افزایش بی رویه مواجه نبودیم گفت: در شش ماهه نخست امسال 12 رأس گاو با نمونه مثبت بیماری هاری داشتیم که 50 درصد آن مربوط به یک روستا است .

واکسیناسیون 5 هزار قلاده سگ در گنبد
نادر گوکلانی افزود: بسیاری از سگ ها به صورت گله ای در مراتع روستاها مشاهده می شوند و این روستا از حیث جمعیت دام و مراتع پیرامونش از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی همچنین گفت: در 6 ماه نخست امسال واکسیناسیون 5 هزار قلاده سگ در گنبدکاووس انجام شده است و با توجه به رسیدن فصل سرما امکان افزایش ابتلا دام ها وجود دارد و نیاز است در کنار واکسیناسیون سگ های ولگرد نیز از محیط حذف شوند و حذف تنها به معنای اتلاف نیست و باید به طریقی از محل و محیط بیرون آورده شوند.
photo 2016 10 23 15 00 58
رئیس اداره محیط زیست گنبد نیز در این جلسه گفت: از سال 87 روش اتلاف سگ های ولگرد متوقف شده است و جایگاهی در دستورالعمل ها ندارد و برای اجرای این روش و در صورت بحرانی بودن حتما باید با مصوبه شورای تامین شهرستان انجام شود.
غلامرضا کریمی درباره زنده گیری و نگهداری سگ های ولگرد نیز اذعان کرد: دستورالعمل این روش نیز حدود 7 سال است مسکوت مانده است و به علت نبود زیرساخت ها تنها سال گذشته در کرج اجرا شد.
معاون شهردار گنبدکاووس نیز گفت: تماس های زیادی برای مزاحمت سگ ها با شهرداری گرفته می شود و باید تصمیم جدی در این باره گرفته شود.
هزینه زیر ساخت جمع آوری سگ حداقل 300 میلیون تومان است
هوشنگ ابراهیم بیگی با عنوان این مطلب که امکانات و تجهیزات لازم برای اتلاف سگ ها وجود دارد افزود: حداقل اعتبار لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم برای جمع آوری سگ ها 300 میلیون تومان است.
وی در مورد دستورالعمل جمع آوری سگ های ولگرد که یکی از وظایف شهرداری عنوان شده نیز اظهار کرد: این مسئله در دستورالعمل آمده است اما باید بودجه و اعتباری نیز در این خصوص در نظر گرفته شود.
احمد آدینه بخشدار بخش مرکزی گنبدکاووس در ادامۀ این نشست با عنوان این مطلب که افزایش سگ های ولگرد علاوه بر خطر  ابتلا به بیماری ، مشکلات و آسیب های روانی را نیز به همراه دارد و در تماس های پی درپی شهروندان با مراکز و نهادهای مختلف که پاسخ قطعی را نیز دریافت نمی کنند خود بر سلامتِ امنیت روانی جامعه اثر سوء می گذارد.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری گنبد نیز در پایان با یادآوری این مطلب که امروز افزایش سگ های ولگرد در شهرستان در حد هشدار  جدی است خاطر نشان کرد: با توجه به آمار بالای سگ های ولگرد و هزینه بالای زنده گیری می توان با کمک ان جی او ها در سطح کوچکتری اقدام به جمع آوری و نگهداری آنها کرد.
شیبک تصریح کرد: این مسئله به عنوان یک تهدید جدی در حوزه سلامت است و برای اتخاذ تصمم نهایی در شورای تامین مطرح خواهد شد.
انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو