گروه : یادداشت /

شناسه: 8155

29 اسفند 1402 10:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

اجلاس سالانه منافقین با پشت زمینه های متفاوت!/ یادداشت

نشست سالانه منافقين در 22 تيرماه امسال در كشور آلباني برگزار شد در حالی که مانند سنوات گذشته، رودي جولياني شهردار سابق نيويورك و لابي قديمي منافقين در كسوت وكيل ترامپ رئيس جمهور امريكا در اين جلسه شركت كرده بود.

به گزارش قابوس نامه، جولياني در سخنان خود و پيام هاي كوتاهي كه پي در پي توئيت مي كرد، به شكل آشكار و شفافي از اين گروه به عنوان بديل جمهوري اسلامي ايران نام مي برد و با اين موضعگيري خود، دو سياست متناقض آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران را به نمايش مي گذاشت؛ يكي سياست رسمي دولت آمريكا كه مدعي است آمريكا به دنبال تغيير نظام جمهوري اسلامي ايران نيست و ديگري سياست مشاورين و نزديكترين حلقه مشورتي ترامپ كه بر طبل سرنگوني نظام جمهوري اسلامي مي كوبند و آدرس آلترناتيو مي دهند!.

نگاهي به مواضع اخير ترامپ در قبال جمهوري اسلامي نشان مي دهد كه ترامپ اساساً به دنبال نفي برجام نبوده و تنها يك سياست زياده خواهانه اي را دنبال مي كند. تمامي فشارهاي اقتصادي و سياسي ترامپ از دل اين سياست در مي آيد كه برجام هاي موشكي و منطقه اي را هم از دل برجام هسته اي بيرون بكشد؛ يعني همان خواسته اي كه از دست سلف خود باراك اوباما در رفته بود!

حضور جولياني در اجلاس سال گذشته منافقين بسيار پرمعنا بود چرا كه دولتي در آمريكا بر سر كار آمده بود كه جولياني از نفرات بسيار نزديك به حاكميت آن محسوب مي شد. اما اين حضور، وجه افتراق جلسه امسال با جلسات سال هاي قبل نيست.

اجلاس امسال دو پشت زمينه كاملا متفاوت از اجلاس سال هاي گذشته به نمايش گذاشت. به عنوان پشت زمينه اول، اجلاس امسال، نه در خاك فرانسه بلكه در سرزمين آلباني برگزار شد؛ جايي كه منافقين پس از دهه ها حضور در عراق، اكنون بصورت متمركز در اين كشور كوچك اروپايي سكني گزيده اند.

در پايگاه ”سرزمين خودي“مستقر هستند و در قرارگاه خود اين مراسم را برگزار مي كنند.

رو نمايي از قرارگاه جديدالتأسيس منافقين در خاك آلباني پشت زمينه دوم اين اجلاس است. بعد از ترك خاك عراق و ساكن شدن در آلباني، اين اولين اجلاسي است كه منافقين بطور متمركز و در يك مكان اختصاصي كه ”سرزمين خودي“ و اشرف 3 نامگذاري شده برگزار مي شود.

اين مهم، حاوي يك پيام سياسي و اجتماعي است. منافقين از يك طرف ميخواهند قدرت و اقتدار به اصطلاح آلترناتيو نظام را به رخ جهانيان بكشانند و از طرف ديگر، به هواداران خود در داخل كشور نويد و اميدواري دهند. گفته مي شود كه مدت يك و نيم سال صرف ساختن قرارگاه اشرف 3 شده است.

اگر چه در سال هاي گذشته اجلاس منافقين كه همه ساله در فرانسه برگزار مي شد يك اجلاس يك تا دو روزه بود ولي اجلاس امسال ـ آنطور كه رسانه هاي غربي و عربي اعلام كرده اند ـ يك گردهمايي و اجلاس پنج روزه است كه از روز چهارشنبه 20 تيرماه شروع شده و تا روز دوشنبه 24 تيرماه ادامه داشته است!

برخلاف سال هاي گذشته، پيش درآمد گردهمايي امسال منافقين، با چندين تظاهرات و راهپيمايي در پاريس، بروكسل، واشنگتن، برلين و سوئد همراه بود. اين امر مي تواند پشت زمينه سوم اجلاس امسال ناميده شود.

بسيار واضح و مبرهن است كه دولت آمريكا تلاش كرد تا با هر وسيله اي، اراده جمهوري اسلامي ايران را ”راستي آزمايي“ كند؛ يكبار با فرستادن سيگنال هاي «درگيري نظامي»، يكبار با «تحريم هاي اقتصادي خرد کننده» و يكبار هم با «بديل سازي»، اما تمامي اين اقدامات و بكارگيري اهرم هاي فشار چيزي جز آب در هاون كوبيدن نيست.

صورت مسأله مثل روز روشن است. تهديد نظامي عليه ايران از سوي ترامپ از حيض انتفاع ساقط شده است چرا كه ترامپ و حلقه نزديك اطرافيان وي بر اين عقيده اند كه با حربه جنگ، بازنده انتخابات 2020 خواهند بود.

اگر ترامپ اهل جنگ بود مي بايست بعد از سرنگوني پهپاد گرانقيمتش پاي آن مي آمد. مذاكره نيز در چنين شرايطي كه پي در پي تحريم هاي جديد اعمال مي شود، نه منطقي است و نه قابل دفاع.

مقام معظم رهبري ـ از مدتها پيش ـ صريح و با اطمينان، از همان ابتدا تكليف جنگ و مذاكره را با گفتن اينكه «جنگ نخواهد شد، مذاكره نخواهيم كرد» روشن كردند و آب پاكي را روي دستان تبليغات چي هاي جنگ و هيزم بياران معركه مذاكره ريختند.

حال كه بحث جنگ و مذاكره نيست، آن كساني كه بايد بشنوند خوب بشنوند كه جمهوري اسلامي ايران تاكنون تصميم نگرفته بود كه از ساير ابزار قدرت خود عليه زورگويي هاي آمريكا استفاده كند. بجز جنگ و مذاكره، اهرم ديگري به نام مقاومت هست كه براي جمهوري اسلامي چندان غريبه نيست.

خلاصه كلام اينكه، اگر تا ديروز آمريكا فكر مي كرد كه صدور تنش به خاورميانه بي هزينه است حالا نه تنها آمريكا، بلكه عربستان، اسرائيل و امارات هم فهميده اند كه جمهوري اسلامي ايران چندان هم دست بسته نيست، خواهند ديد كه جمهوري اسلامي ايران نيز گزينه هاي خاص خود را روي ميز دارد.

حْسن قضيه اينجاست كه مقام معظم رهبري آنچه كه شرط بلاغ بود را پيشاپيش به همه طرف ها ابلاغ كرده است؛ خواه از سخنانش پند گيرند و خواه ملال.

نویسنده : علی صفاری

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو