شناسه: 9171

10 فروردین 1403 05:14

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یادداشت: گنبدکاووس؛ ایستاده و سربلند در غائله ها

چرا برخی غریبه ها ، ترکمن تر از ترکمن ها شده بودند و داعیه مهربانتر از مادر ، حال سالها بعد از آن غائله برخی از تفرقه افکنان و بقایای این غائله در ترکیه و سوئد و ... سعی دارند اوضاع شهر گنبدکاووس را متنشج کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه   ؛ مردم شریف ترکمن صحرا و گنبد کاووس هنوز فراموش نکردند که در سرمای ۱۸ بهمن 58 جمع زیادی از مردم ترکمن اعم از شیعه و سنی در مقابل چریک های فدایی موضع گرفتند و اعلام کردند محال است در سرزمین اسلام ما زنده باشیم و داس و چکش در وسط میدان شهر آویزان شود و با این حضور غائله ای که می خواست بین قومیتها و جمهوری اسلامی تفرقه بیندازد و حکومت کند، پایان گرفت .

بعدها بعد از دستگیری چریکهای فدایی خلق و بررسی اسناد بدست آمده، معلوم شد که چرا برخی غریبه ها ، ترکمن تر از ترکمن ها شده بودند و داعیه مهربانتر از مادر ، حال سالها بعد از آن غائله برخی از تفرقه افکنان و بقایای این غائله در ترکیه و سوئد و ... سعی دارند اوضاع شهر گنبدکاووس را متنشج کنند.

ماجرای تعرض احتمالی نگهبان سد دانشمند به دو کودک خردسال از دو روز پیش دستمایه یک جریان خاص شده است ، البته در ساعات ابتدایی سال نیز بحث اهانت یک فرد یه یکی از قومیت های استان داغ شد که با دستگیری فرد مورد نظر فروکش کرد اما همزمانی این حوادث که نهایتا منجر به تجمع عصر دیروز در گنبد کاووس و تخریب بخشی از اموال عمومی شد ،نمی تواند صرفا برای یک موضوع احتمالی باشد و خلاصه کردن آن در این موضوع ساده انگاری است .

بیش از چهل است که آمریکا ، اسراییل و سرویس های اطلاعاتی دشمن به اختلاف شیعه و سنی چشم دوخته اند و همواره مترصد شعله ور کردن این شعله اند ، فضای مجازی رها و افسارگسیخته نیز باعث شده تا مردم بدون بررسی هر چیزی را باور کنند و سریع واکنش نشان دهند ، برخی نخبگان ترکمن صحرا نیز ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و انگشت اتهام را بدون اینکه درست باشد به سمت سایر اقوام نشانه می گیرند .

در چنین فضایی خویشتن داری لازمه کار است ، وقتی آب گل الود شد بایستی درنگ کرد و در دام دشمن نیفتاد ، موضوعی که اتفاق افتاد ربطی به یک قومیت ندارد ، یک آسیب اجتماعی است که ممکن است در هر کشور ، شهر ، قوم و طایفه ای اتفاق بیفتد و اگر اثبات شود بایستی با متهم برخورد جدی و عبرت ساز شود .

دادستان و دادگستری و نهادهای نظارتی و امنیتی هم دارند کار خودشان را می کنند و کسی به فکر تبرئه فرد مورد نظر نبوده و همه نیز اعم از شیعه و سنی نسبت به این جرم احتمالی ابراز نفرت کردند اما چرا عده ای سعی دارند فضا را شلوغ کنند ، آیا نباید چنین تجمعات غیرقانونی را تداوم غائله سراوان بدانیم یا حداقل چنین احتمالی بدهیم که دست های پلید دشمن در این واقعه دیده می شود.

البته در خصوص ماجرای اتفاق افتاده هنوز لایه های پنهانی وجود دارد مثلا اینکه سد گلستان دارای دوربین های مجهز زیادی است و طبعا هر تحرکی را ضبط می کند یا اینکه دو کودک هفت و هشت ساله چطور بدون یک بزرگتر یا والدین در سد دانشمند ظاهر شدند و صحبتهایی که نگهبان سد یا شاهدین صحنه و یا شرکت آب منطقه ای قطعا خواهند داشت که به دلیل شلوغ شدن ماجرا عنوان نشد اما می تواند به روشنگری در این فضا کمک کند.

انتهای پیام /

نویسنده :

نظرات
آرشیو