شناسه: 10030

31 مرداد 1402 21:00

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

حیوان خانگی دریچۀ فرار از مسئولیت فرزند
حیوان خانگی بی آزار است و تمیز ، زحمت زیادی ندارد! مانند بچه بزرگ کردن هزینه بر هم نیست! اینها استدلال عموم کسانی است که ترجیح داده اند مادر و یا پدر یک حیوان خانگی باشند تا کودکی که تکه ای از وجودشان است.

 به گزارش قابوس نامه، متاسفانه تغییر سبک زندگی و عدم پذیرش مسئولیت فرزندآوری به بهانه تورم و سختی تربیت فرزند در جامعه کنونی، باعث ترویج فرهنگ نگهداری از حیوانات خانگی در بین مردم شده است و در سالهای اخیر شاهدیم که افراد ترجیح می دهند که سگ یا گربه پرورش دهند!
حال به این نکته توجه کنید؛
مجله معتبر money هزینه کلی نگهداری سگ در سال 2023 را بر اساس جثه بندی به این صورت دسته بندی کرده است:
سگ‌های کوچک با متوسط طول عمر ۱۵ سال: ۱۵۰۱ دلار
سگ‌های متوسط با متوسط طول عمر ۱۳ سال: ۱۵۷۸۲ دلار
سگ‌های بزرگ با متوسط طول عمر ۱۰ سال: ۱۴۴۸۰ دلار
هزینه نگهداری از یک گربه نیز شامل (خرید، شناسنامه ، خوراک و پیشگیری و درمان) در سال ۲۰۲۳ در اولین سال زندگی او از ۷۵۵ تا ۳۰۲۰ دلار و در سال‌های بعد زندگی او بین ۳۲۵ دلار تا  ۱۶۰۰ دلار برآورد شده است!
این اعداد واقعیت هزینه های پرورش یک حیوان واقعی است. حال به از جنبه ای دیگر این موضوع می پردازیم.
در آخرین خبر انتشار شده از سوی خبرگزاری ایرنا در شهرستان گنبد، 13 درصد از گزیدگی ها مربوط به سگ های تزئینی خانگی است! و این فقط آمار در یک شهرستان است! آماری که نشان می دهد این حیوانات چندان هم گفته می شود و در بوق و کرنا شده بی آزار نیستند.
از سوی دیگر با ترویج این فرهنگ و کم شدن فرزندآوری شاهد کاهش جمعیت ، حرکت به سوی پیری جمعیت و تک فرزندی و مشکلات ناشی از تنهایی کودکان هستیم و کمتر رسانه ای است که هشداری در این باب ندهد.
شاید یکی از دلایل اصلی در این موضوع شیک و لوکس بودن کارهای تبلیغی پرورش حیوانات خانگی است که جوان و شهروند ما به درجه ای می رسد که تمیز کردن مدفوع حیوان ، حمام کردن و غذا دادن به حیوان خانگی خود را براحتی در صفحه شخصی خود منتشر می کند اما حاضر نیست این ها را با فرزند خود تجربه کند.
مقابله با هر فرهنگ نادرست نیازمند تبیین درست فرهنگ اصیل یک جامعه است و متاسفانه در موضوع دوم رسانه و ما اهالی رسانه نیز همواره درگیر کلیشه ها هستیم و نتوانستیم از زاویه ای لوکس و اثرگذار دوربین و قلم خود را بکار بگیریم.
این خطر جدی است و باید قبول کرد که تنها با هشدار و عدم ارائه راهکار جذاب به سوی درمان این مسئله پیش خواهند رفت. هر چند طی سالهای اخیر برخی طرح های تشویقی برای فرزندآوری از سوی دولت تا حدودی موفق بوده اما قطعا این طرح ها نیز نیاز مند نیازسنجی دقیق تر و اطلاع رسانی هدفمند تری است.

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو