شناسه: 9670

09 فروردین 1403 22:43

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

برنامه های وزیر اقتصاد برای استان گلستان

خاندوزی: قرار است در بودجه سال ۱۴۰۱ اختیارات مدیران استانی و زارتخانه‌ها افزایش پیدا کند و بودجه در اختیار استان‌ها قرار بگیرد و در مقابل پاسخگویی و نظارت بر آن‌ها بیشتر شود تا شاهد کم شدن بیکاری و تورم باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی ویژه خبری سیمای گلستان در گرگان با بیان اینکه بنای ما در دولت این است که در مناطق آزاد نسل ۲ اشتباهات مناطق آزاد قبلی تکرار نشود افزود: مناطق آزاد جدید کاملا صادرات محور و تولید محور خواهند بود و در راستای آشتی با اقتصاد بومی منطقه شکل خواهد گرفت.

سید احسان خاندوزی گفت: امروز با مشخص شدن نخستین مدیر اجرایی این منطقه، تهیه طرح جامع اینچه برون شتاب خواهد گرفت و ۷ میلیارد تومان نیز برای تهیه این طرح اختصاص داده می‌شود.

او همچنین به بازدید از ایکس ری گمرک اینچه برون (تونل تصویر برداری برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق ) اشاره کرد و ادامه داد : این دستگاه که تولید داخل است و ویژگی بسیار خاصی دارد در آستانه سالروز شهادت شهید فخری زاده به نام ایشان نامگذاری شد.

خاندوزی با بیان اینکه ترخیص برخی از کالا‌های ترانزیتی ، در داخل کشور یک ضرورت بود از برنامه ریزی برای راه اندازی گمرک گرگان خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به سوال راه‌های افزایش سرانه درآمد مردم گلستان گفت: افزایش درآمد در استان مستلزم داشتن استراتژی صنعتی است.

او با بیان اینکه گلستان دچار خام فروشی است و بخش مهمی از درآمد آن نصیب استان‌های دیگر می‌شود افزود: در این راستا ایجاد و تکمیل زنجیره تولید و توسعه رشته فعالیت‌هایی که ظرفیت آن‌ها در استان مغفول مانده می‌تواند به افزایش درآمد سرانه کمک کند.

وزیر اقتصاد همچنین به تصمیم گیری‌های سفر امروز خود برای گلستان اشاره کرد و افزود: در راستای حل معضل خلیج گرگان قرار شد فعلا از طریق پمپاز این مشکل تسکین پیداکند و در آینده با همکاری سازمان بنادر و محیط زیست و با استفاده از بودجه‌های مدیریت بحران برای لایروبی اساسی آن اقدام کرد.

احسان خاندوزی همچنین ایجاد شرکت ۶ هزار راسی دام با همکاری تامین اجتماعی، همچنین توسعه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آباد کتول برای حل مشکل کمبود برق این استان را از دیگر تصمیمات سفر امروز بیان کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود بودجه سال ۱۴۰۰ را معیوب دانست و افزود: تدوین بودجه امسال روی ریل غلط سبب شد دولت با تنگنا‌های زیادی روبرو شود و بیشتر فشار‌ها در نیمه دوم سال خود را نشان دهد.

او گفت: با این حال اعضای هیئت دولت با تلاش شبانه روزری با کمبود‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند تا این فشار‌ها خود را کمتر نمایان کند و اکنون ثمرات آن مانند تثبیت قیمت‌ها در حال شکل گرفتن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد: قرار است در بودجه سال ۱۴۰۱ اختیارات مدیران استانی و زارتخانه‌ها افزایش پیدا کند و بودجه در اختیار استان‌ها قرار بگیرد و در مقابل پاسخگویی و نظارت بر آن‌ها بیشتر شود تا شاهد کم شدن بیکاری و تورم باشیم.

خاندوزی بودجه ۱۴۰۰ را دارای اشکالات اساسی داسنت و افزود: دولت با کاهش هزینه‌ها و مخارج، وصول فرار‌های مالیاتی و فروش اموال مازاد تملیکی به دنبال جبران کمبودهاست.

علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در این گفتگو اعلام کرد: مازاد درآمد سرانه جمعیت روستایی گلستان نصف میانگین ملی است و جمعیت زیر خط فقر آن قابل قبول نیست.

او گفت: گلستان در شاخص‌های عمده جزء ۵ استان آخر کشور است و به عنوان مثال در رده صنعت در رتبه بیست و هفتم قرار دارد، این در حالیست که در زمینه داشتن استعداد‌های طبیعی و مواهب خدادای جزء ده استان برتر کشور به شمار می‌رود.

توسعه کشت جایگزین و اقتصادی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه صنایع تبدیلی، بهره مالکانه معادن و اختصاص مازاد مالیات به استان را از جمله راهکار‌های رشد گلستان به مشاکرت بخش خصوصی بیان کرد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو