شناسه: 9674

29 فروردین 1403 00:41

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

توسعه تجارت دو کشور ایران و ترکمنستان نویدبخش خواهد بود

ئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت کشور گفت: با توجه مذاکرات خوبی که بین دو کشور ایران و ترکمنستان حاصل شده است به توسعه تجارت بین دو کشور خوشبین هستم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از فارس؛ رحمت الله خرمالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص دیپلماسی اقتصادی بین کشورهای ایران و ترکمنستان اظهارداشت: حجم روابط و صادرات مان در سال های گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بود که دلیل اصلی آن تهاتر کالا در قبال واردات گاز از کشور ترکمنستان بود.

وی افزود: پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم اولویت اصلی خود را دیپلماسی اقتصادی و توسعه تعاملات با کشورهای هدف به ویژه ۱۵ کشور همسایه قرار داد.

خرمالی ادامه داد: کشور ترکمنستان هم جایگاه بسیار مهم به عنوان دروازه ورود به آسیای مرکزی را داشته و با داشتن بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک یکی از امن‌ترین کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه دیپلماسی اقتصادی با کشور ترکمنستان، گفت: از دی ماه ۱۳۹۵ که واردات گاز ما از این کشور متوقف شد مکانیزم تهاتر کالا که نقش بسیار خوبی در اقتصاد دو کشور داشت هم متوقف شد، همچنین کشور ما بدهی‌های دیگری نیز در قبال واردات برق و خدمات ریلی به ترکمنستان داشت.

خرمالی در خصوص سیر نزولی صادرات به کشور ترکمنستان نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ترکمنستان وابسته به صادرات گاز، مشتقات نفتی و محصولات نساجی است که وقتی حجم صادرات یک کشور کاهش می یابد، درآمد و منابع ارزی آن نیز کاهش خواهد یافت، در نتیجه آن حجم مبادلات دو کشور سیر نزولی در پیش گرفت.

وی با بیان اینکه افق روشن برای تجارت بین کشورهای ایران و ترکمنستان متصور هستم، تصریح کرد: در دیداری که بین روسای جمهور دو کشور در اجلاس شانگ‌های اتفاق افتاد، توافقات خوبی حاصل شد، ضمن اینکه وزیر نفت کشورمان در حال حاضر در ترکمنستان حضور داشته و مذاکرات به خوبی پیش رفته است.

رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به دیدار با سران اکو به ویژه دیدار دو جانبه با «قربانقلی بردی محمدف» و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری که گفته بود «ترکمنستان علاوه بر همسایگی، خویشاوند ما نیز هست» پیش‌بینی می‌شود مذاکرات بسیار خوب خواهد بود و نویدبخش توسعه تجارت بین دو کشور خواهد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مکانیزم تهاتر به خوبی اجرایی شود بالغ بر یک میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت ولی با مکانیزم فعلی این رقم بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو