شناسه: 9819

14 اردیبهشت 1401 11:55

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پنج سال بعد از ۱۳ نحس زمستان یورت؛ روسیاهانی که روسفید ماندند/آخر وعاقبت زمستان یورت چه می‌شود؟
روسیاهانی که روزی صدای فریادشان در زمستان یورت به یقه سفید‌ها نمی‌رسید و نفس‌هایشان در زمستان یورت حبس مانده بود روسفید ماندند و معدنچیان می‌گویند پس از آن حادثه نحس ۱۳ اردیبهشت ۹۶ مشکلاتشان کمتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه به نقل از گلستان ما- داود خاندوزی؛ انفجاری در دل کوه‌های آزادشهر باعث شد که فصل بهار با همه زیبایی‌هایش یادآور روز‌هایی تلخ و دردی برای مردمان دیار سرسبز آزادشهر و معدنچیان زمستان یورت باشد.

سیاه بازانی که در دل تاریکی‌ها به دنبال روز‌های روشن زندگی می‌گشتند امروز نفس‌هایشان از رمق‌ایستاده جز فاجعه نام دیگری نمی‌توان گذاشت، وقتی می‌گویند معدن زمستان یورت هنوز هم مو بر تن بسیاری از خانواده‌های روستایی وطن سیخ می‌شود.

مردمان دیار آزادشهر روز ۱۳ اردیبهشت را به نام پدران آسمانی نهادند، در این روز نفس معدنچیان در سینه حبس شد، نگاه‌ها به دل تاریکی زمستان یورت بود و کورانی از دلهره تمام وجود خانواده‌هایی آن‌ها که در پای آنتن تلویزیون شاهد سکانس‌های پایانی زندگی همسران، فرزندان و پدرانشان بودند را فرا گرفته بود.

بایکوت فاجعه زمستان یورت دولت روحانی جواب نداد

داستان این ۴۳ نفر در زمستان یورت آزادشهر به خاطر روز‌های انتخابات و کم کاری‌های دولت روحانی سعی شد شنیده نشود حتی پس از آن هم این روند ادامه داشت به طوری که حتی در آن زمان مستند زمستان یورت که فانوس مستند برتر جشنواره فیلم مردمی عمار را تصاحب کرده بود بایکوت شد ولی نفس‌هایی حبس شده در آن تونل‌های وحشت بدون تهویه و تجهیزات حداقلی که بازرسان هر بار در برگ‌هایی خود آن‌ها را تیک میزدند جهانی شد.


در آن روز‌های سخت که همه در شوک کم کاری مسئولان به سر می‌بردند این معدنچیان جانباخته که مردمان آزادشهر آنان را شهدای معدن می نامند، ناجیانی بودند که باعث شدند درد‌های هزاران معدنچی در ایران شنیده شود و مسئولان صفحه‌های سفید و نانوشته خود را در خصوص وعده‌ها برای معدن و معدنچی سیاهه کنند، سری به این دفتر زدیم.

معوقات معدنچیان به روز شده است

محمدرضا محمودی، سرکارگر معدنچیان یورت آزادشهر است که پس از این حادثه این مسئولیت را برعهده گرفته در خصوص افزایش رسیدگی به قشر معدنچیان و کارگران این معدن گفت: پیش از حادثه معدن یورت آزادشهر نزدیک به ۶ ماه کارگران معدن حقوق معوق داشتند و پس از حادثه پرداختی‌های حقوق معدنچیان به روز شده و مشکلات بیمه‌ای نیز برطرف شده است.

محمودی بیان کرد: کارگران معدن بیش از حقوق کار دریافت می‌کنند چرا که بیشتر معدنچیان اضافه کار دارند و در ۱۰ روز آینده بنا است حقوق معدنچیان براساس مصوبه دولت و با افزایش در نظر گرفته شده پرداخت شود.

وی افزود: سطح تحصیلات کارگران معدن یورت آزادشهر از سیکل تا لیسانس است ولی اکثر قشر کارگران معدن مدرک تحصیلی سیکل دارند و شاید در ابتدا برخی از این کارگران به دلیل فقدان شغل جذب معدن شدند ولی بعد از فعالیت در معدن دیگر حاضر به ترک این شغل نیستند و به کار معدن علاقمند می‌شوند.

تشدید نظارت‌ها و افزایش استاندارد‌های معادن پس از فاجعه زمستان یورت

حسین خواجه مظفری، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان می‌گوید پس از این حادثه دیه به خانواده‌های این ۴۳ نفر معدنچی پرداخت و مستمری آن‌ها برقرار شد و همچنین مبلغ ۱۰ میلیون تومان بلاعوض از سوی تأمین اجتماعی، ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض مسکن از سوی راه و شهرسازی به این خانواده‌ها پرداخت شده است.

این مقام مسئول یادآور شد که امنیت معدن پس از این حادثه ارتقاء یافت و همه معادن به سیستم تهویه مصنوعی مجهز شده است و مطالبات معوق کارگران که قبل از حادثه به بیش از پنج ماه نیز می‌رسید تمام به روز شده است و در راستای افزایش حقوق کارگران معادن نیز طرح طبقه‌بندی مشاغل برای پیمانکاران معدن توسط وزارت کار تصویب شده و در سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود.

خواجه مظفری اعتقاد دارد که نظارت‌ها و بازرسی‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معادن استان پس از این حادثه تشدید شده است و در جایی معاون وزیر ما به داخل چند تونل رفته و در روز‌های گذشته علاوه بر آنکه بازرسان ما تونل‌های معدن را بررسی می‌کنند نماینده آزادشهر، فرماندار به اتفاق همکاران ما در روز کارگر به این معادن سر زدند.

وی می‌افزاید که در حوزه استاندار‌ها معادن استان حداقل‌ها را رعایت می‌شود و در زمستان یورت این استاندارد‌ها بیشتر شده و همچنین برای کاهش گاز متان تهویه مناسب در نظر گرفته شده و برای کاهش سایه خطر از سر معدنچیان باید همواره این استاندارد‌ها رعایت شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: سقف تونل پیش از این حادثه با الوار‌های چوبی نگهداری می‌شد و پس از این حادثه در اکثر نقاط از سازه‌های فلزی استفاده می‌شود.

آخر و عاقبت زمستان یورت و پایان عمر اقتصادی آن از زبان کارشناسان

علاوه بر عدم رعایت استاندارد و تهویه مناسب عمق تونل معدن یورت آزادشهر از عواملی بود که در دل بحران حادثه انفجار معدن از سوی مسئولان ستاد بحران به عنوان پاشنه آشیل این حادثه یاد شد، در آن زمان برخی از مسئولان ستاد مدیریت بحران در خصوص عمق استاندارد این معدن اظهار نظر می‌کردند و این سؤال مطرح است که با توجه به توپوگرافی منطقه عمر مفید این معدن و استحصال زغال سنگ در چه عمقی بنا است پایان یابد.

سرپرست اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان در این باره می‌گوید که در قوانین عمق مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است و چیزی که مهم است تأمین تجهیزات و امکانات مناسب در این معدن است که این مسأله باعث می‌شود که در عمق‌های زیاد برداشت زغال سنگ مقرون به صرفه نباشد.

همچنین هومن هادیان، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان نیز می‌گوید: پس از این حادثه زمستان یورت خود را به پایگاه امداد و نجات مجهز کرد و لوازم خود را اصلاح کردند و بخشی از معدن نیز بازسازی شده است.

وی یادآور شد: نظارت‌ها نیز بر روی فعالیت این معدن تشدید شده و این نظارت‌ها از سوی بازرسان صمت، اداره کا و نظام مهندسی معدن انجام می‌شود.

هادیان در خصوص عمق این معدن یادآور شد: ذخیرگاه این معدن تا حدود ۱۵ سال آینده پیش‌بینی می‌شود ولی باید معدنکاری با لحاظ شرایط ایمنی و تجهیزات مناسب انجام دهند و اگر نخواهند از تجهیزات و لوازم مناسب در این معدن استفاده کنند این معدن قابلیت ندارد و باید کار‌های فنی خوبی برای آن صورت بگیرد.

وی ابراز داشت: تونل‌های مختلفی معدن زمستان یورت از ۵۰۰ متر تا یک هزار و ۸۰۰ متری دارد و در کشور در منطقه طبس و استان سمنان برخی معادن به عمق ۶ هزار متر نیز می‌رسد و بستگی به نوع معدن، گسل و شرایط فنی معدن فعالیت معدن تداوم پیدا می کند.

این کارشناس معدن اعتقاد دارد که حادثه در معادن زغال دائماً در کشور اتفاق می‌افتد ولی نظارت‌ها کمک می‌کند که این حادثه‌ها کمتر شود، چرا که در استحصال زغال سنگ هر چکشی که معدنچی می‌زند ممکن است با نشت گاز رو به رو شود.

گفتنی است در استان گلستان ۱۱ معدن زغال سنگ داریم که ۶ معدن در آزادشهر، چهار معدن در رامیان و یک معدن نیز در مینودشت قرار دارد و معدن زمستان یورت یکی از بزرگترین معادن استان به شمار می‌رود و در این معادن بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ معدنچی مشغول به فعالیت هستند و مسئولان باید با انجام وظایف خود همواره نگران خانواده‌های این افراد باشند تا زمستان یورت دیگری اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو