شناسه: 9886

13 تیر 1401 08:12

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

گزارش ویژه هفته ازدواج: چرایی و چگونگی ازدواج آسان/ بزرگان شهر اعتقادی به واسطه‌گری ندارند
 ازدواج برای جوانان هر روز سخت‌تر می‌شود، در حالی که تا همین 10 سال پیش آمار های ازدواج صعودی و مطلوب به‌نظر می‌رسید. با سه نفر از فعالین این حوزه، در مورد چرایی این اتفاقات گفتگو کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه برای دومین سال پیاپی نرخ ازدواج در کشور مثبت شد، این خبری بود که معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توییتی اعلام کرد.

صرف نظر از اقدامات خوب یا بد دولت‌مردان در زمینه ازدواج، مردم هم نقش زیادی در تسهیل یا سخت شدن آشنایی و ازدواج دختران و پسران دارند. از مقدار هزینه های شروع یک زندگی گرفته تا میزان توقع و اعتماد به یکدیگر عواملی هستند که در زندگی آینده جوانان تاثیرگذارند.

سوال اینجاست که هر کدام از افراد حقیقی و حقوقی جامعه چه نقشی در برداشتن موانع ازدواج آسان دارند؟ در این‌باره گفتگویی با حضور خانم‌ها خان‌احمدی، حسن‌زاده و شبیهی از فعالین و دغدغه‌مندان حوزه ازدواج جوانان شهرستان گنبدکاووس انجام دادیم.

تعریف شما از ازدواج آسان چیست و برای رسیدن به آن چه اقداماتی لازم است؟خانم خان‌احمدی یکی از فعالین فرهنگی و اجتمائی گنبد کاووس در این زمینه بیان میکند : ازدواج آسان یک مبحث خیلی پیچیده‌ای شده، قبلا می‌گفتیم یک جهیزیه ساده و اولیه سرزندگی ببرند. الان همان وسایل مختصر هم برای خانواده ها قابل خریداری نیست. امروزه ازدواج آسان ازدواجی است که افراد ضروریات زندگی را بدون تشریفات در نظر بگیرند، تشریفاتی که مد شده، چه رسم و رسوماتی که جزو عرف جامعه است چه در جهیزیه.

خانه احمدی در ادامه گفت : البته خرده فرهنگ هایی در که در جامعه است می تواند دست و پا گیر باشد و ازدواج را سخت کند. چقدر خوبه در این شرایط اقتصادی حداقل بعضی از این رسم و رسومات را که مناسب هم نیست و ضرورتی هم ندارند فاکتور بگیریم.مجموعه ما در شرایطی است که مراجعه کنندگان از لحاظ مالی در سطح پایینی هستند این‌ قبیل کارها می‌تواند راهگشا باشد، ولی در سطح جامعه هم کم نیستند افرادی که صورت‌شان را با سیلی سرخ می‌کنند.بحث وام ها پیش میاد که خودتان هم می‌دانید خیلی‌ها وام ازدواج را خرید و فروش می‌کنند. یکی از دلایل همین است که عروس و داماد یا توانایی بازپرداخت ندارند یا ضامن ندارند. برخی از کارها هم دولت‌ها باید انجام دهند که مثلاً ضمانت بانکی را تسهیل کنند، باید مطالبه‌گری کنیم مجلس و دولت در این امر چاره‌ای بیاندیشند.
 

خانم حسن‌زاده یکی دیگر از فعالین فرهنگی گنبد کاووس در این زمینه گفت : مرحله اولیه برای ازدواج آسان تفاهم اولیه است. موانع آن هم آمار بالای طلاق، بی‌بند و باری در فضای مجازی و حقیقی، عدم اعتماد بین افراد که حتی در افراد مذهبی هم این موارد دیده می شود است. خواستگاری اولیه را خانواده‌ها باید خیلی دقت کنند، از هم شناخت کافی داشته باشند. وقتی رابطه با دوستی های کاذب شروع شود یا با یک نگاه شروع شود این منجر به ازدواج آسان نخواهد شد.

باور های خانواده‌ها و فرهنگ مردم چه تاثیراتی می‌تواند روی زندگی جوانان بگذارد؟حسن‌زاده: اعتقادات ما هم در این زمینه کم شده است، منجر شده به اینکه دختر باید جهیزیه کامل داشته باشد، بعضی از دخترها اصلاً دغدغه جهیزیه ندارند و در ادامه راه ملزومات زندگی را با هم تهیه می‌کنند. از وسایل خانه ‌گرفته ‌تا ماشین ‌شخصی. فضای مجازی هم اخیراً تأثیرگذار بوده، چه افراد و چه شرکت ها برای جهیزیه تبلیغات پر زرق و برقی را به مخاطب نشان می‌دهند که روی خانم‌ها تأثیرگذار است.داریم دختر هایی که در حداقل‌های زندگی مانده‌اند ولی می‌گویند تا فلان چیز را برای من نخرید ازدواج نخواهم کرد.

خانم حسن‌زاده در ادامه بیان کرد : برای تشکیل یک پایگاه یا دفتر مرکزی متاسفانه حمایت نمی‌شویم، در شهرستان ما اگر کسی بخواهد کار فرهنگی خوبی شروع کند، همراه نداریم. شاید دو یا سه ارگان پای کار باشند. فعالیت های تاسیس دفتر همچنان ادامه دارد ولی دوستان ما در الف اولش مانده‌اند.

خانم شبیهی دیگر فعال فرهنگی گنبد کاووس در این زمینه بیان کرد : رسانه هم در این زمینه خیلی موثر است. یکی از نمونه های موفق آن برنامه زوجی‌نو شبکه سه است. وقتی سوال می‌شود از زوجین که چه برنامه‌ای برای عروسی در نظر دارید اکثراً پاسخ می‌دهند نمی‌خواهیم مراسم آنچنانی بگیریم و پولش را خرج زندگی می‌کنیم، رسانه ملی خیلی در فرهنگ‌سازی مهم است که این مدل برنامه ها را زیاد کنند تا این کارها مورد پذیرش جامعه قرار بگیرد.ما در مجموعه خودمان یک صندوق ذخیره تشکیل داده‌ایم، افراد مختلف رو ترغیب کردیم برای عضویت در این صندوق. خدماتش هم شامل وام جهیزیه، وام مسکن و بیمه تکمیلی درمان ناباروری می‌شود. ولی جدای این‌ها اگر یکی از شرایط دختر و پسر و اولویت‌های اول‌شان اخلاق و ایمان طرف مقابل باشد و بعد از این‌ها خرج ازدواج و جهیزیه باشد، در آن صورت یک ازدواج آسان شکل می‌گیرد.

طبق نتایج پژوهش های دو دهه اخیر (همسرگزینی نادرست) در کنار عوامل اقتصادی یکی از مهم‌‎ترین عوامل طلاق بوده است، به‌نظر یکی از راه های رفع این مشکل واسطه‌گری درست و به‌جا می‌باشد. چه دلایلی باعث کم‌رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری شده است؟خان احمدی: یکی از دلایلی که واسطه‌گری سنتی کم‌رنگ شده آمار بالای طلاق است، خیلی‌ها می‌ترسند که دو تا خانواده را با هم آشنا کنند. برخی از دختران هم واهمه دارند از این نوع ازدواج، وقتی به آن‌ها می‌گوییم فلان لیست را پر کن ممانعت می‌کنند  از این جهت که شاید در آینده مرد به چشم دیگری به او نگاه کند.

بزرگان شهر ما هم اعتقادی به این قضیه ندارند اگر اعتقاد داشتند حتماً این امور پیشرفت می‌کرد. این کار، کار پر زحمتی است و خیلی از افراد هم دنبال این نیستند که در این وادی وارد شوند. نیاز به مشاوره، خرید جهیزیه و پیگیری امورات این زوجین هم مزید بر علت شده که افراد در این موضوع ورود نکنند به قول معروف سری که درد نمی‌کند را دستمال نمی‌بندند.

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو