گروه : یادداشت /

شناسه: 9897

31 تیر 1401 19:59

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

یاداشتی در مورد حجاب وظایف مردم  و حاکمیت
حجاب چند بعدی است، یک موضوع بسیار با اهمیت ، به طوری که دشمن آن قدر درابعاد مختلف و بابودجه های نجومی روی این مسئله کار می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه  سرکار خانم فاطمه نوده یکی از فعالین دانشجویی در گنبد کاوو طی یک یاداشتی به برسی ابعاد حجاب و وظایف مردم و مسئولین در جامعه پرداخته است : حجاب چند بعدی است که اگر همه ابعاد آن راباهم نبینیم دچار خطا درتحلیل می شویم ، برای مثال اگر فقط به عنوان یک اعتقاد دینی به آن نگاه کنیم یا نگاهمان این باشد که یک موضوع فرهنگی است ، به تنهایی کفایت نمی کند،گناه بی حجابی درجامعه مثل بیماری واگیر دار می ماند، اگر به موقع وبه شیوه درست درمان نشود باعث آلوده کردن سایرین و آسیب های جبران ناپذیری می شود.

هرکجا که مردم پیش قدم می شوند جامعه سریع تر پیشرفت می کند این در حالی است که ما مردم باید به صورت تخصصی و کار علمی و با لطافت واستدلال، مسئله حجاب را برطرف کنیم .


باید در این کار مساجد ،دانشگاه ها ، حوزه های علمیه و سایر تشکل های مردمی برای تحقیق و تولید محتوا در زمینه های حکم حجاب وفلسفه حجاب و فواید حجاب برای دختران وبانوان، تلاش کنند .

در این بین باید به این موضوع توجه کرد که حجاب باعث شخصیت و آزادی بانوان است نه انزوای آنان ،اسلام رشد فکری ، علمی ، اجتماعی و سیاسی و بالاتر از همه ، فضیلت و بعد معنوی بانوان رامی خواهد ، به طوری که حجاب مانع فعالیت های سیاسی و علمی واجتماعی نیست، در این میان بانوان تحصیل کرده ، آگاه ، موفق درهمه میدان ها را به عنوان الگو 

بانوی مسلمان که هم دین هم حجاب هم ظرافت های خود را حفظ کرده اند معرفی کنیم، پس با استدلالی صحیح درمورد رعایت حجاب ،شروع به فعالیت کنیم.
در این میان آنچه که حائز اهمیت است این موضوع است که ما مردم باید این تولیدات را نشردهیم و سعی در تکامل اعتقادی خود کنیم ، تابتوانیم استدلال درستی هنگامی که امربه معروف ونهی ازمنکر میکنیم داشته باشیم ، چون آمر به معروف ونهی از منکر باید به آنچه خودش امرو نهی می کند، هم عالم باشد وهم عامل ونکته مهمی که درامر به معروف اهمیت دارد رعایت لطافت و ادب است .

انچه مهم است وظایف مسئولین وحاکمیت نسبت به مسئله حجاب بسیار حائز اهمیت است، ولی متاسفانه ازجانب مسئولین پیگیری درستی صورت نگرفته است ، و این رسیدگی نکردن ها باعث آسیب های اجتماعی بسیاری می شود، ازبین دستگاه های حکومتی فقط فعالیت گشت ارشاد نیروی انتظامی درمسئله حجاب دیده می شود. که آن هم چون به شیوه غیر تخصصی ونادرست انجام می شود مورد حمله و حجمه دشمن و خود مردم قرار می گیرد.

اما ما به برخی وظایف ارگان ها که خواستار انجامش هستیم می پردازیم که شامل:

*آموزش وپرورش:

•باید دانش آموزان را با اهمیت شرعی ومنطقی حجاب آشنا بشوند و این موضوع درذهن آنها تبیین شود.
•به پوشش کادر مدرسه به عنوان الگوی دانش آموزان توجه ویژه شود ،و آنها را موظف به رعایت اساس نامه پوشش اسلامی کنند.
•بانوان موفق وتاثیر گذارایرانی-اسلامی را به دختران به عنوان یک الگوی موفق معرفی کنند.

*صداوسیما:

•ویژه برنامه مختص دختران وبانوان با موضوع عفاف وحجاب که درآن هم از بانوان موفق ایرانی-اسلامی الگو سازی و هم تجربیات ایشان گفته شود،  وبخش اصلی برنامه هم مناظره ای برگزار شود،  که درآن از مشکلات دختران و بانوان صحبت شود وهم شبهه های خودرادرزمینه حجاب بیان کنند و در این برنامه از مفهوم حجاب به صورت جدید و جذاب صحبت شود.

•کم کردن هزینه تبلیغ برای پوشاک ایرانی-اسلامی تابتواند با تبلیغ نام تجاری خود، اشخاص را به سمت این سبک پوشاک سوق دهد.

وزارت ورزش وجوانان:


•تشکیل انجمن های  از بانوان فعال اجتماعی ، اشخاصی که در رشته مطالعات زنان تحصیل کرده اند، دانشجویان ، طلاب ،اساتید حوزه ودانشگاه تابه صورت علمی وتخصصی کارتحقیق و پژوهش پروری این موضوع انجام شود، تابه شیوه ای نو تاثیر گذار درکمال احترام به روشنگری و تبیین حجاب اقدام شود.

*وزارت اقتصاد ودارایی:

•وزارت اقتصاد ودارایی می تواند باجلوگیری از ورود اجناس غیرقانونی پوشاک ولوازم آرایشی ومحصولات فرهنگی غیر اسلامی می تواند تاثیر بسیاری بر فرهنگ دینی مردم بگذارد.

*مرکز زنان وامور خانواده:

•باافزایش حمایت از تولید ملی وافزایش پوشاک ایرانی -اسلامی وکاهش قیمت ملزومات حجاب مثل چادر  باعث افزایش پوشش مناسب وحجاب بیشتر درجامعه میشود .

*وزارت علوم وتحقیقات وفناوری:

•دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی به دلیل این که بخشی از جامعه نخبه و محقق درآن حضور دارند، وظیفه دارد درجهت حفظ عفاف وحجاب برنامه ریزی والگو 

سازی باتوجه به فرهنگ و جامعه امروزی انجام دهد تا بتواند نقش به سزایی براین مسئله باشد.

•دانشگاه باید خوابگاه های متاهلی را افزایش دهد تا با افزایش ازدواج آسان آمار بی حجابی هم کم  شود.

*وزارت کار و رفاه اجتماعی:

•این وزارت خانه باید مسئله بد حجابی را در ادارات حل کند، در محیط کار باید حجابشان را حفظ کنند و رفتارهای جلف زن ومرد نباید وجود داشته باشد. اگر این رفتارهارا درکار رعایت کنند،کاربهتر وروانتر انجام می گیرد.

ازآنجا که طبق بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) آرمانگرایی باید دربدنه دانشجویی وجود داشته باشد به همین دلیل طالب رسیدگی به مواردموجود برای رسیدن به قلعه های پیشرفت بیشتر کشور هستیم .
 

انتهای پیام/

نویسنده :

نظرات
آرشیو