شناسه: 9934

17 مهر 1401 13:44

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

وقتی اروپا هم اینستاگرام را جریمه می‌کند!/ چرا پلتفرم‌های خارجی در ایران نماینده ندارند؟!
طی چند هفته‌گذشته شاهد بودیم که اینستاگرام و واتساپ بارها قوانین را نقض و اقدام به انتشار محتوای غیر مجاز و ترویج خشونت کردند. براساس آنچه وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده‌، چنانچه اینستاگرام تفاهم نامه‌ای امضا کند و شروط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند، منعی برای فعالیت آنها وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قابوس نامه ؛ طی هفته‌های گذشته بارها شاهد بودیم که اینستاگرام قوانین خود را نقض کرده و اقدام به انتشار محتوای غیر مجاز و ترویج خشونت در فضای مجازی کرده است. هرچند این اولین بار نیست که اینستاگرام دست به چنین اقدامی زده است، چندی پیش درپی مجاز شدن ترویج خشونت در اینستاگرام و فیس‌بوک علیه روس‌ها، مقامات این کشور فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کردند.

موارد به همینجا ختم نشده و عدم پایبندی به قوانین کشورها تا جایی از سوی پلتفرم‌ها ادامه یافت که اینستاگرام به خاطر نقض قوانین اتحادیه اروپا ۴۰۵ میلیون یورو جریمه شد.

نبود قواره و ساختار کلی برای دسترسی نسل جوان به ویژه نوجوانان به پیام رسان‌های داخلی و نبود یک برنامه ریزی جامع و نظام ساختاری در حوزه ارتباطات باعث ترویج خشونت، فحشا، فساد و بی‌بندوباری اخلاقی در این حوزه است که بدون شک وزیر ارتباطات باید پاسخگو باشد و هرچه سریعتر نسبت به مسدود شدن چنین پلتفرمی اقدام کند.

البته به تازگی نقل قول‌های ضد و نقیضی در رابطه با مبحث فیلتر یا رفع فیلتر اینستاگرام از قول مسئولان امر منتشر شده که بنظر می‌رسد با توجه به عدم همکاری مسئولان ذیربط اینستاگرام، فیلتر دائمی این پلتفرم محتمل‌تر باشد. در همین رابطه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده که برنامه‌ای برای فیلتر اینستاگرام وجود ندارد، اما با توجه به عملکرد این پلتفرم ممکن است در سیاست‌ها تجدید نظر شده و این شبکه اجتماعی برای همیشه فیلتر بماند.

وزیر ارتباطات در ادامه افزود که اینستاگرام اگر به قواعد ما و خودش درباره تجارت اسلحه و دعوت به خشونت پایبند باشد، مشکلی برای فعالیت ندارد.

وی با توضیح بیشتری در این زمینه گفت که در قواعد اینستاگرام، خرید و فروش سلاح و دعوت به آشوب ممنوع است. اگر چنین چیزی در آمریکا اتفاق بیفتد حتما برخورد می‌کنند. همانطور که اکانت رئیس جمهور مستقر را برای امنیت ملی‌شان به صورت دائمی مسدود کردند.

وزیر ارتباطات گفت که وقتی پلتفرمی خطوط قرمز کشور و خودش را رعایت نمی‌کند، ممکن است درباره فعالیت این پلتفرم در داخل کشور تجدید نظر شود. مجوزی که به هر کسی داده می‌شود، ابدی نیست و به رعایت قوانین و مقررات بستگی دارد.

حال این سوال مطرح است چرا پلتفرم‌های خارجی همچون اینستاگرام در ایران نماینده مستقر ندارند تا در صورت بروز مشکلات و نقض قوانین، بررسی و پیگیری‌های لازم صورت گیرد تا شاهد انتشار محتوای غیر مجاز و ترویج خشونت در جامعه نباشیم.

 

 

نویسنده :

نظرات
آرشیو